• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 17 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Tijdloze meditatie voor de Passieweek

Tim De Backer door: Tim De Backer
29 maart 2013
in Cd & DVD
0
PERGOLESI, Septem Verba a Christo: een ingetogen Passie-cd, die ook buiten de Goede Week een vocaal meesterwerk blijft.
0
SHARES
28
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

***** Wie Haydns "Die sieben letzten Worte" kent, kan in deze Septem Verba a Christo van Pergolesi een aangrijpende vocale pendant vinden. Een nieuwe samenstelling van dit werk en een meer samenhangende partituur krijgen op Harmonia Mundi de aandacht van René Jacobs, samen met vier uiterst geschikte solisten en de immer precieze Akademie für Alte Musik Berlin.

Wie Haydns "Die sieben letzten Worte" kent, kan in deze Septem Verba a Christo van Pergolesi een aangrijpende vocale pendant vinden. Een nieuwe samenstelling van dit werk en een meer samenhangende partituur krijgen op Harmonia Mundi de aandacht van René Jacobs, samen met vier uiterst geschikte solisten en de immer precieze Akademie für Alte Musik Berlin.

 

De laatste aria van dit werk met de “Zeven laatste woorden van Christus aan het Kruis” klinkt als een regelrechte opera-aria: bewogen en extatisch. De Ziel bezweert Christus samen met hem het leven te kunnen verlaten en opgenomen te worden in het “Paradijs”, “In Patria”, staat er letterlijk in de tekst, Patria met hoofdletter.

 

Voor we aan die slotaria gekomen zijn, hebben we een perfecte meditatie beluisterd voor de passietijd van de Goede Week. De zeven delen, “Verbum I” tot “Verbum VII”, worden telkens ingeleid met een citaat van de woorden die Christus voorafgaand aan zijn dood sprak. Elk deel bestaat uit een dialoog tussen Christus en de ‘Ziel’, Anima en suggereert een mystieke liefde. Wie Haydns Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze kent, in de originele symfonische versie of de kwartetversie (voor mij intenser), kan in deze compositie van Giovanni Battista Pergolesi een aangrijpende vocale pendant vinden.

 

De origine van de compositie was in de loop van de muziekgeschiedenis omstreden. De manuscriptgeschiedenis van het werk staat mooi toegelicht in het cd-boekje, maar om bij deze opname van René Jacobs uit te komen, kunnen we kort vermelden dat er in 2009 door de musicoloog Reinhard Fehling een nieuw manuscript ontdekt werd in de abdij van Kremsmünster in Oberösterreich (tussen Salzburg en Linz). Dit leidde samen met de reeds gekende bronnen tot een nieuwe samenstelling van het werk en tot een samenhangende partituur, die – het kan ons niet verwonderen – de aandacht kreeg van René Jacobs, altijd geïnteresseerd om authentieke waardevolle dingen te ontdekken en uit te voeren. In de toelichting in het cd-boekje wijst hij ook op enkele muzikale karakteristieken van het stuk (o.a. de symboliek van de toonaard en de cyclische structuur). Elk deel heeft als intro de in het gregoriaans geciteerde woorden van Christus en bestaat uit een recitatief en twee aria’s.

 

Jacobs bracht een kwartet van vier uiterst geschikte solisten bij elkaar. De Christuspartij wordt steeds door de bas gezongen met één uitzondering en het is – zoals Jacobs zegt – nog steeds een mysterie waarom in het tweede deel Christus door een tenor gezongen wordt. De bas is Konstantin Wolff, die iets somber-klagends in zijn stem heeft (of legt voor dit werk) en het meeste indruk op mij gemaakt heeft in Verbum III, waar hij in de aria zijn Moeder aanspreekt. De tenor Julien Behr heeft een lichte Mozartiaanse tenorstem met soms iets te veel vibrato naar mijn smaak, al past dit wel bij de affectiviteit van de tekst, zoals in de aria van Verbum II, waar de harp trouwens op eenvoudige wijze zeer mooi de tekst onderstreept. Ook de contratenor Christophe Dumaux is perfect gecast en Sophie Karthäuser zingt innig en met treurende toon in de stem. De souplesse van de stem is aangepast aan de inhoud van de tekst, nooit overdreven maar emotioneel bewogen.

 

De Akademie für Alte Musik Berlin is een toonbeeld van precisie en tekstondersteuning. Ik haalde het al aan voor de harp, maar hetzelfde geldt voor de hoorn (omringt knap de Christus-tekst van I en VII, volgens Jacobs symbool voor het koninklijke karakter van Christus), voor het orgel, voor de strijkers. Het orkest jubelt op het einde als er sprake is van het Paradijs.

 

Een ingetogen Passie-cd, die ook buiten de Goede Week een vocaal meesterwerk blijft.

 

Vorig artikel

“Lipkind plays Schubert”

Volgend artikel

Pidò brengt Roméo et Juliette tot leven

Volgend artikel

Pidò brengt Roméo et Juliette tot leven

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

2 dagen ago
De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

4 dagen ago
Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

4 dagen ago
Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

4 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist