Twee heren van muzikale stand zijn het, Roland Coryn en Robert Groslot. Het zijn tijdgenoten die een halve generatie in leeftijd verschillen. Voor wat de muzikale evolutie van de vorige en huidige eeuw betreft, is enkele jaren soms een eeuwigheid. Wij stellen u twee cd’s voor met nooit eerder opgenomen werken.

Twee heren van muzikale stand zijn het, Roland Coryn en Robert Groslot. Het zijn tijdgenoten die een halve generatie in leeftijd verschillen. Voor wat de muzikale evolutie van de vorige en huidige eeuw betreft, is enkele jaren soms een eeuwigheid. Wij stellen u twee cd’s voor met nooit eerder opgenomen werken.

Nominatie Gouden Label –  Robert Groslot met wereldpremières

De Mechelaar Robert Groslot (°1951) herinneren we ons in de eerste plaats als pianist die zesde werd op de Koningin Elisabethwedstrijd in 1978. Het was een wedstrijd waar je hoorde juichen en waar er nog even luid boe geroepen werd.

Groslot bleef niet aan de piano gekluisterd, hij componeerde veel muziek en ging dirigeren. Een steeds groeiende loopbaan met veel uitvloeisels. Stel je voor, een laureaat piano van de KEW die een populistisch lawaaieriger festival als de Proms dirigeert, jaren aan een stuk. Kan je het aan elkaar koppelen? Voor ondergetekende is het moeilijk, voor duvel doet al Groslot is het gewoon deel van het geheel. Je moet het maar kunnen.

Vijf concerto’s voor telkens een ander blaasinstrument en blaasorkest: vijf krachtige werken die hopelijk opgenomen worden in het repertorium van vele blaasorkesten. Dit is muziek van hoog niveau.

Groslot dirigeert de werken zelf. Als solisten hoor je Steven Mead (euphonium), Norbert Nozy (saxofoon), Peter Verhoyen (piccolo), Carlo Willems (marimba) en Vlad Weverbergh (klarinet). Het veel geprezen symfonisch blaasorkest van de Belgische Gidsen (the Royal Symphonic Band of the Belgian Guides) begeleidt.

Wat een energie gaat van deze muziek uit. Met Coryn mediteer je, met Groslot moet je aan de slag. Je zou het twee tegenpolen kunnen noemen die zorgen voor wisselstroom. Nicola Tesla, het allicht grootste wetenschappelijke genie uit de 19de/20ste eeuw (Servië/VSA) en uitvinder van de wisselstroom, zou me – hoop ik maar – gelijk geven.

Het orkest is f-e-n-o-m-e-n-a-a-l ! De solisten schitteren. De muziek is bij wijlen geniaal. Kortom, je krijgt zeer sterke muziek in alle opzichten, hedendaags, goed te volgen, beluisterenswaardig, inspirerend: een nominatie Gouden Label waard.

**** In Flanders’ Fields 81 – ‘A meeting with Roland Coryn’

Kort voorstellen: Roland Coryn (°1938) heeft een carrière achter zich als muziekpedagoog die onder meer er op gericht was om jonge mensen een eerste podium te geven. Naast het jaren les geven in verschillende muziekdisciplines was en is hij altijd en nog actief als componist. Tot begin de jaren 1990 richtte hij zich op het instrumentale tot hij zich vanaf 1993 bijna uitsluitend op het vocale werk ging concentreren.

De cd, uitgegeven in de unieke en nooit voldoende te prijzen reeks ‘In Flanders’ Fields’ (Phædra) die we u hier mogen voorstellen, bevat koorwerken, allemaal a capella gecomponeerd tussen 1993 en 2011. Je hoort in heel de cd één rode draad die verwijst naar Arvo Pärt of toch op zijn minst naar Scandinavië. Het dromerige, het ijle, zelfs de kilte en eraan verbonden stilte van het hoge noorden – je kan zo verdwalen in de besneeuwde wijde natuur waar geen geluid waar te nemen is – beheerst de verschillende werken. De Vlaamse polyfone lijnen zitten eveneens subtiel doorvlochten in deze telkens andere en toch gelijke werken. Je zou er kunnen bij mediteren, yoga oefeningen doen of gewoon niks doen en in afzondering luisteren.

Dirigent Marc Michael de Smet leidt het gemengd Aquarius Kamerkoor met stipte precisie door de zeven composities. Aquarius, semiprofessioneel ensemble, presteert op hoog peil en laat horen een van Vlaanderens betere koren te zijn.

De solozang laat de luisteraar echter wat op zijn honger zitten enerzijds en anderzijds is, naar mijn gevoel, de cd net wat te lang om in een keer te beluisteren. Het vraagt immers een aanpassing van de luisteraar die vandaag door de hysterische lawaaidrukte van onze tijd het zeker moeilijk kan hebben om deze ‘stilte van de muziek’ meteen te kunnen volgen. Twee minpuntjes? Ach, vooral veel pluspunten! Een cd die een gat in de markt vult, zeker van de cd’s Vlaamse muziek die er op zich sowieso al veel te weinig zijn.