Nominatie Gouden Label – De cartoon die de cover van deze cd siert, verraadt al een groot deel van het plezier dat deze twee super-vertolkers zelf hebben bij dit concert in tweevoud. Ze geeft ook zin om meteen naar de charmante diva en de toetsen-smijtende pianist te gaan luisteren. “Joyce & Tony” is de titel, en dan gaat het natuurlijk over Antonio Pappano en Joyce DiDonato.

Nominatie Gouden Label – De cartoon die de cover van deze cd siert, verraadt al een groot deel van het plezier dat deze twee super-vertolkers zelf hebben bij dit concert in tweevoud. Ze geeft ook zin om meteen naar de charmante diva en de toetsen-smijtende pianist te gaan luisteren. “Joyce & Tony” is de titel, en dan gaat het natuurlijk over Antonio Pappano en Joyce DiDonato.

De opname is de neerslag van een concert in de prestigieuze Londense Wigmore Hall, een prestigieuze tempel voor hoogstaande kamermuziek van diverse aard. Het zijn twee cd’s met een totaal uiteenlopend programma: de eerste met een cantate van Joseph Haydn (1732-1809), liederen van Gioacchino Rossini (1792-1868), een kleine liedcyclus van de 20ste-eeuwse Italiaanse componist Francesco Santoliquido (1883-1971) en de Napolitaanse “schlager” van Ernesto de Curtis (1875-1937). De tweede cd is volledig gewijd aan het Great American Songbook, repertoire dat beide vertolkers – die de Amerikaanse liedcultuur diep in hun hart koesteren – met plezier samen vertolken.

Perfecte stembeheersing

De cantate Arianna a Naxos die Haydn in 1789 componeerde, werd zeker uitgevoerd op zijn eerste Londense reis in 1790 door een van de vooraanstaande castraten van het moment (Gaspare Pacchierotti), én waarschijnlijk met Haydn zelf aan de piano. In het tragische verhaal van de door Theseus verlaten Arianna, krijgen we meteen de grootse Joyce DiDonato te horen: perfecte stembeheersing, een wonderlijke flexibiliteit, waarbij nooit een breukje te horen is bij de overgang naar een ander register (vb. “Ti sospira il mio cuor” op het einde van het eerste deel). Pappano begint delicaat, en volgt de vocale expressie, zonder zelf op de voorgrond te treden. Zoals we het van haar gewoon zijn, vertolkt DiDonato met passionele expressiviteit woede, pijn, verraad, radeloosheid, maar blijft het allemaal natuurlijk. De liederen van Rossini zijn voor haar leuke spielerei, waar ook Pappano zijn pianistieke hart kan in uitleven. I canti della sera van Francesco Santoliquido zijn sensuele liederen die in hun exotische intimiteit nu eens aan Respighi doen denken, in hun melancholie en donker verlangen ook aan Puccini. Een verrassende en mooie ontdekking. Het deel sluit af met de meezinger van tenoren: Non ti scordar di me, een lied door Curtis geschreven voor Beniamino Gigli, maar waarvan Joyce en Tony hier een spetterende versie van ten beste geven.

Onweerstaanbare melodieën

Het rijke repertoire van de American Song schommelt tussen “kunstlied” en popsong. Van bij het openingslied van dit deel – Beautiful Dreamer (Stephen Foster 1826-1864) – horen we dat we hier met gelijke kwaliteit te maken krijgen als bij het eerste deel. De vloeiende vocale lijn en zachte detail-toets van de mijmerende piano maakt de melodie onweerstaanbaar. De keuze is gevarieerd en gaat vanaf de tweede helft van de 19de eeuw, via de invloeden van de immigranten uit Oost-Europa, de Italianen en Ieren naar de typische musical-songs van Jerome Kern (1885-1945) of Richard Rogers (1902-1979). De hoge noten van Joyce Didonato blijven even zuiver, al wordt er niet op spontaneïteit ingeboet. Nu eens adembenemend ontroerend (Lovely Jimmie – Havelock Nelson, 1917-1996) dan weer speels en pittig (Life upon the wicked stage – Jerome Kern). Na het hartveroverende My Funny Valentine (Richard Rodgers), eindigt het programma met drie absoluut verleidelijke songs. De verliefdheid druipt van All the things you are (Jerome Kern). I love a Piano (Irving Berlin 1888-1989) is een sympathieke knipoog van Joyce naar haar partner. En met de dromerige toets in stem en piano in Over the Rainbow (uit The Wizard of Oz, Harold Arlen, 1905-1986) laten zanger en pianist ons aan onze dromen over. Een schitterende cd, onmisbaar voor Joyce en Tony-fans!