***** Twee Siciliaanse Requiems  laten ons het verschil  beluisteren tussen madrigaalstijl en polyfonie. Ons eigenste Choeur de chambre de Wallonie o.l.v. Leonardo García Alarcón tekende  voor de kwaliteit.

***** Twee Siciliaanse Requiems  laten ons het verschil  beluisteren tussen madrigaalstijl en polyfonie. Ons eigenste Choeur de chambre de Wallonie o.l.v. Leonardo García Alarcón tekende  voor de kwaliteit.

Capuana en Rubino zijn reeds bekend door hun Vespers, hun Requiems zijn waarschijnlijk de enige twee Requiems uit het Sicilië van de barokperiode. Capuana’s “Messa di defonta quattro voci”  uit 1650 is doordrongen van de intense emotie van het madrigaal terwijl de “Messa di morti a 5 concertata” uit 1653 van Rubino, de apotheose is van de Renaissance polyfonie.

Sicilië

Mario Capuana (?-1646/47) en Bonaventura Rubino (1600-1668) waren verbonden als maestro di capella aan de kathedralen van Noto (Capuana) en Palermo (Rubino). Val di Noto was trouwens, toen in hun tijd Sicilië geregeerd werd door de Spaanse koningen, een historische provincie in het zuidoosten van het eiland. Hun requiemmissen werden slechts drie jaar na elkaar gepubliceerd en deelden de invloed van de rijke, Venetiaanse San Marco stijl en de klankwereld van Claudio Monteverdi. Beide componisten behandelden wel elk op hun eigen, persoonlijke manier de tekst. Capuana componeerde zijn Requiem, zijn Sacro Armonie a tre voci con Basso Continuo en zijn Motetti concertati a due, tre, quattro e cinque voci  meer in de stijl van het dramatisch en expressief madrigaal, terwijl Rubino meer gebruik maakte van  polyfonie en imitatie met solo sopraan passages.

Palermo

Bonaventura Rubino’s verblijf aan de prachtige Cattedrale della Maria Santissima Assunta in Palermo begon in 1643 en duurde tot 1665. Hij was er één van dé protagonisten van het muzikale leven tijdens de eerste helft van de 17de eeuw.  Samen met Giovan Battista Fasolo, Vincenzo Amato en Bonaventura Aliotti, was Rubino één van de toonaangevende componisten wier muziek klonk tijdens de vieringen in de Santa Rosalia. In 1652 componeerde hij een dialogo sacro ter ere van de patroonheilige van Palermo, La Rosalia guerriera. De gehele productie van Rubino bestaat uit zeven collecties gewijde muziek, alle gecomponeerd tussen 1645 en 1658 tijdens zijn verblijf in Palermo en alle daar gedrukt. Onder zijn composities zijn motetten en psalmen (“Salmi Concertati con Sinfonie d'obligo”) en zijn “Vespro per lo Stellario della Beata Vergine” (Vespers van de Heilige Maagd Stellario) (1644), gereconstrueerd aan de hand van manuscripten gevonden in Malta en Bologna, en in 1990 uitgevoerd in de Franciscaanse Basiliek van Palermo.

Beide composities geven een ingetogen maar prachtig sonoor beeld van het Sicilië van de 17de eeuw toen de barokstijl er haar prachtigste kunstwerken en gebouwen schonk.

Transparant en uitgebalanceerd

De Argentijnse dirigent Leonardo García Alarcón (°1976) die sedert 2010 de artistieke leiding heeft van het Chœur de chambre de Namur, weet de mooie stemmen van het koor en de ondersteunende fagot, harp en het orgel in de juiste transparante en uitgebalanceerde banen te krijgen. Lees eerst de heel interessante tekst van Niccolò  Maccavino in het bijhorend boekje en combineer dan de beluistering met een glas witte Gazzera Terre Siciliane of een glas rode San Silvano – Nero d'Avola Sicilia.  U zal een zalig moment beleven. Niet uitstellen.