**** Twee componisten en drie werken zijn op deze cd verenigd in pure harmonie. De fascinatie van Fauré en Debussy voor het symbolistische werk van Maurice Maeterlinck,  Pelléas et Mélisande, krijgt hier een mooie illustratie. Beide zijn ze ook vertrouwd met de poëzie van Paul Verlaine. Robin Ticciati, Magdalena Kožena en het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin zijn er onweerstaanbare vertolkers van.

De Prelude van de weinig gekende opera van Gabriel Fauré, Pénélope leidt meteen binnen in de wereld van verlangen en onwezenlijkheid. (De Muntschouwburg bracht vorig seizoen een uitstekende concertante uitvoering van deze zelden opgevoerde opera – recensie KC feb 2017). La Mer van Claude Debussy en Pelléas et Mélisande  van Gabriel Fauré worden met verfijnde subtiliteit en grote poëzie vertolkt. De zangerige hobo in “Fileuse” uit Pelléas et Mélisande  zuigt je werkelijk mee in een dromerige sfeer en de Sicilienne zweeft in dansante melancholie. Het zijn maar enkele voorbeelden van de heerlijke vertolking door het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin onder leiding van Robin Ticciati.

De Ariettes oubliées  van Debussy worden uitgevoerd in een bewerking voor orkest door de hedendaagse componist Brett Dean. Het is een verrassende versie van de liederen maar zeker geen verraad. Luister bij voorbeeld naar het mooie naspel bij het lied Il pleure dans mon coeur. Magdalena Kožena zingt met haar volle en rijke stem. Haar ruime register geeft een diepe klank (“tout bas”) aan de lauwe avond uit C’est l’extase langoureuse. Ze blijft een uitstekende liedvertolkster, al is haar Franse dictie niet altijd super-feilloos. Maar de diepe melancholie van haar toon maakt de minieme kritiek nietig.

Een zalige cd om te beluisteren bij de op komst zijnde donkere herfstavonden.


  • WAT: Debussy,  La Mer en Ariettes Oubliées –  Fauré, Pelléas et Mélisande
  • WIE: Robin Ticciati, dirigent, Magdalena Kožena, mezzo-sopraan – Deutsches Symphonie-Orchester Berlin
  • UITGAVE: Linn CKD 550