**** Rossini Sì Sì Sì Sì!, de nieuwste cd van de contra-alt Marie-Nicole Lemieux, is een heerlijke bloemlezing doorheen het opera-oeuvre van Rossini. Ze presenteert hem als een allround componist van halsbrekende aria’s met bekend en minder bekend werk, met ernstige, komische en “semiseria” fragmenten.

We krijgen de genereuze stem te horen van de grandioze zangeres met een wonderlijk kleurenpalet in het diepe register. Op Isabella in L’Italiana in Algeri en Rosina in Il Barbiere di Siviglia na zijn het allemaal “Hosenrollen”: partijen voor mannelijke personages die Rossini schreef voor contra-alten uit zijn tijd, aangezien het castraat-tijdperk ondertussen gelukkig passé was. Het kan op het eerste gezicht wat vreemd lijken om buffo- en seria-partijen zo maar door elkaar op cd te zetten, maar de afwisseling stoort nergens. Soms vormt de orkestrale inleiding van het orkest de juiste bumper om van sfeer te wisselen, zoals tussen Cruda sorte uit L’Italiana in Algeri en Oh patria … Di tanti palpiti uit Tancredi. Anderzijds illustreert het door elkaar switchen van beide stijlen dat Rossini in elk genre dezelfde componist bleef en er geen onderscheid tussen maakte. In twee aria’s krijgen we ook een mooie hoornsolo, het favoriete instrument van Rossini dat vooral prachtig klinkt als inleiding op het duet uit La pietra del paragone. Het Orchestre national de Montpellier Occitanie onder leiding van Enrique Mazzola is een perfecte partner.

Live-opname

Respect voor het vertolkte repertoire blijkt ook uit het telkens voorafgaan van het recitatief aan de aria. De grote artieste laat zich kennen als de zangeres die elke emotionele nuance in de stem legt: melancholie in Di tanti palpiti, ironie als Isabella in L’Italiana in Algeri, maar ook lieflijkheid in het woord “Caro” als ze zich tot haar geliefde Lindoro richt. Ze klinkt strijdlustig als Arsace in Semiramide en weent in “I pianti miei” in Matilde di Shabran. Natuurlijk smijt ze de sprankelende coloraturen eruit in Una voce poco fa, maar het klinkt nergens overdreven en je kan elke lettergreep blijven verstaan. Een virtuoze zangeres in de beste betekenis van het woord! Ik neem aan dat het kattenduet waarmee de cd eindigt en dat ze samen zingt met sopraan Patrizia Ciofi – die ook de sopraanpartijen in de duetten prachtig voor haar rekening neemt – een bisnummer was, want de cd is een live-opname van een concert in Montpellier in december 2015.


  • WAT: Rossini Sì, Sì, Sì, Sì!
  • WIE: Marie-Nicole Lemieux (contra-alt), Patrizia Ciofi (sopraan), Orchestre national de Montpellier Occitanie o.l.v. Enrique Mazzola
  • UITGAVE: Erato 0190295953263