Nominatie Gouden Label – Het is zoals pianist Liebrecht Vanbeckevoort het schrijft in het begeleidend boekje bij zijn jongste CD ‘Franz Liszt – Reflections’ en uitgegeven bij Et’Cetera: “…Het zijn allen composities die me al jaren vergezellen op het concertpodium. Een verzameling werken die de veelkleurigheid van Liszt als componist, pianist en mens typeren: Liszt als poëet, als virtuoos, en als religieus mens”.

Liebrecht Vanbeckevoort, de uitverkorene van het publiek tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd piano 2007, haalt aan waarom hij deze CD absoluut op de Chris Maene Straight Strung Concert Grand Piano wilde opnemen: “…De piano bood me een voortschrijdend inzicht in vele facetten van het pianospel dankzij de talrijke momenten van overdenking, overweging en zelfbeschouwing. Momenten van waarachtige weerspiegeling, van louterende reflectie”. Ja, weerspiegelingen, zo kan je deze cd wel degelijk op zijn best omschrijven. Weerspiegelingen gekleurd dankzij ‘Maeneschijn’, een dichterlijke vrijheid die ik me permiteer om de romantische kleuren van de concertvleugel met de lange naam te benaderen.

Na het kleinere broertje, de Chris Maene Straight Strung Chamber Music Concert Grand Piano in wereldpremière op CD gehoord te hebben met de CD Frühlingstraum door tenor Teun Michiels en pianist Peter Jeurissen, krijgen we nu de grote concertvleugel in wereldpremière op CD.

Rechtsnarige piano, hét romantisch instrument

Ik had de gelegenheid de rechtsnarige vleugel, zowel de grote concertpiano als de versie voor kamermuziek, meermaals te horen op het podium en/of op CD. Van bij het eerste moment was ik overtuigd, maar omdat het zo nieuw is, was ik, allicht net als heel velen, wat voorzichtig afwachtend. Toch ben ik, onder meer mee dankzij deze opname, ervan overtuigd dat dit type piano een volwaardig leven zal gaan leiden naast de gekende concertpiano’s met de snaren in kruisligging. Ja, de rechtsnarige vleugel met de principes qua techniciteit van de moderne vleugelpiano, geeft, zeker aan het romantisch repertoire, een nieuwe kleur die de droom van elk romantisch componist vervult. Ze waren in die tijd immers allemaal op zoek naar de ideale klank. Mozart deed dat en ieder wie na hem kwam, componist, uitvoerder of bouwer, deed het ook. Eigenlijk is men nog steeds op zoek want anders was dit nieuw type concertpiano er nooit gekomen.

Wat mij betreft, zit men nu waarschijnlijk aan het ideaal instrument. Waarschijnlijk,  want wie weet welke evoluties komen er in de loop der tijden nog.

Het kleurenpallet in de bassen is voller en dat is het zeker ook en vooral in de hoogste registers. Het metaalachtige en soms kort tokkelend klinken van alle kruissnarige piano’s in de hoogste octaven is weg en vervangen door een warme helderheid die sprankelt en zingt met een scheutje verse room. Chris Maene heeft een piano gebouwd, en al in twee versies, die als nieuwe norm mag gelden voor het repertoire vanaf Mozart tot Rachmaninov, zolang je niet kiest voor periode-instrumenten. Dat is dan weer een ander verhaal.

Liebrecht Liszt

En ja, het belangrijkste van al: hoe wordt nu toch die Liszt uitgevoerd? In één woord? Ontroerend. Ja, ontroering treft me in meerdere van de werken die Liebrecht Vanbeckevoort hier uitvoert. Samen met Franz Liszt wordt Vanbeckevoort de poëet, de virtuoos, de religieuze man. Het meest religieuze werk en ook soms verbijsterende – nu ja, religie kan verbijsterend zijn en geen klein beetje – is ‘Année des Pélerinage – 2ième année’ waar de pianist de cd met de Sonetto 104 del Petrarca opent. Een kleine zeven minuten vertoef je in hogere sferen. Nadien schakelt onze Vlaamse toppianist over naar drie transcripties van hoogromantische liederen: Widmung van Schumann, Liebestraum van Liszt zelf en Ständchen van Schubert. Het worden liederen zonder woorden die de woorden letterlijk vertolken in partituur en spel.

Je wordt nog meer in het diepste innerlijk van Franz Liszt meegenomen, hij opent zijn ziel tot in de kerngeheimen in ‘Bénédiction de Dieu dans la solitude’ uit Harmonies poétiques er religieuses. Telkens ik dit werk hoor, wil ik zingen en wenen van een soort onbeschrijflijke innerlijke vreugde. Het moet dan wel vertolkt worden met rijp inzicht en dat heeft de pianist. Hij bezorgt je kippenvel.

De CD keert terug naar de Années des Pélerinages met Gondoliera, Canzone en Tarantella. Drie verschillende delen die samen een greep uit variaties van het leven weergeven die je nooit meer loslaten en als volwassen mens mee kneden in doen en laten.

Liefhebbers, weet u aangesproken door deze verrijking van het CD landschap en doe jezelf een geschenk: koop deze cd, zet je in je luie zetel, cd opzetten, ogen sluiten en laat je gedachten al luisterend de vrije loop. Met dank aan Franz Liszt, Liebrecht Vanbeckevoort, Chris Maene en CD-uitgever Et’Cetera.


  • WAT: Franz Liszt – Reflections
  • WIE: Liebrecht Vanbeckevoort
  • UITGAVE: Et’Cetera KTC1631, opgenomen in Studio 1 van Flagey, 13-15 juli 2018
  • FOTO COVER: © Johannes Vande Voorde