Nominatie Gouden Label – Ontspannen met Mozart, het kan. De jonge Wolfgang Amadeus Mozart componeerde een reeks kerksonates waarvan het Dutch Baroque Orchestra onder leiding van Gerard De Wit er enkele opnam in de Sint-Maartenskerk van Sint-Oedenrode (NL). Een goed gevoel over de hele lijn is wat je met deze zachtaardige opname geniet.

Om een of andere reden componeerde Mozart zeer weinig, zeg te weinig, voor orgel en er zijn ook te weinig opnames met dit beperkt œuvre. Dit wordt deels goedgemaakt door Gerard De Wit en zijn musici, Noyuri Hazama (1ste viool), Elise van der Wel (2de viool), Petr Hamouz (cello), Alon Portal (contrabas) en Kim Stockx (fagot) met als extra in de bonus op deze CD Bert Augustus aan het orgel in het vierhandig spel met De Wit. Hoe komt het dat Mozart amper of niet voor het orgel componeerde? Er is niet eens één echt volledige orgelcompositie van zijn hand ondanks zijn geprezen improvisaties op het orgel. Het was Mozart zelf die aan zijn vader op 21-jarige leeftijd schreef: “In mijn ogen en oren is het orgel de koning van de instrumenten”. En toch kwam het er niet van de nodige noten op partituur te schrijven. De enige echte werken waar hij het orgel actief in betrok als leidend instrument, zouden de kerksonates zijn. Werken voor een klein instrumentaal ensemble en orgel, allemaal vriendelijke juweeltjes die je de tijd doen vergeten.

Het Dutch Baroque Orchestra is een jong ensemble dat zich met deze CD alvast naar de top musiceert in een door en door eerlijke uitvoering die je doet smelten van genot. Een sterk evenwicht tussen al de instrumenten met uitgetekende muzikale lijnen die op en neer gaan, ademen, opwellen en dan weer afnemen. De musici scheppen in de werkjes leven en nemen je mee in de wereld van een onbezonnen gelukkige jongen die aan het puberen gaat en zo de jonge volwassenheid bereikt. De +-13/14-jarige Amadeus schreef los uit de pols, zoals alleen het hoogst getalenteerde genie het kan, de juwelen bij elkaar. Later zou hij er nog enkele schrijven wanneer het hem paste.

De lijn trekt zich door van wat jaren geleden door ‘ontdekkingsreizigers’ begonnen werd: tijdsinstrumenten en verantwoord onderzoek inzetten om tot uitvoeringen te komen die zo dicht mogelijk de wens van de componist benaderen. De eerste generatie pioniers heeft ons al voor een deel verlaten en schonk en rijke erfenis waar jonge musici op kunnen voortbouwen. De luisteraar geniet de weelde ervan. Een weelde die ook in deze muziek aanwezig is, zonder opgedrongen te worden. Het gaat zo vanzelf, het is zo vanzelfsprekend al is het natuurlijk niet allemaal ‘zo simpel als wat’.

Zonder aanhoudend studiewerk, onderzoek, zich inleven in de wereld van toen – een zware opdracht in tijden van haast, onophoudelijke drukte en zelfs meer en meer geweld die het dagelijks leven bepalen en op het onderbewustzijn inwerken – kan je niet zo’n warme gevoelsgeladen muziek uitvoeren. We krijgen het zomaar aangeboden. Wat een mooi cadeau van Gerard De Wit en het Dutch Baroque Orchestra. Een cadeau voor jezelf, maar ook een cadeau waar je anderen blij mee kan maken wanneer je deze cd in een mooi pakje als geschenk aanbiedt. Doen, je gaat genieten.


  • WAT: Church Sonatas ‘Sonate all’Epistola’ van Wolfgang Amadeus Mozart
  • WIE: Dutch Baroque Orchestra, Gerard De Wit, Bert Augustus
  • UITGAVE: Dutch Baroque Records