• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 3 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Overtuigend inlevingsvermogen

Tim De Backer door: Tim De Backer
8 juli 2015
in Cd & DVD
0
Anne Schwanewilms, Malcolm Martineau,  Mahler, Schoenberg, Onyx Classics
0
SHARES
42
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

**** De cover van deze nieuwe cd met sopraan Anne Schwanewilms en pianist Malcolm Martineau pakt groots uit met Mahlers Kindertoten- en Rückert-Lieder. Toch zijn de vroege Schoenberg-liederen de interessantste van deze Onyx-opname.

**** De cover van deze nieuwe cd met sopraan Anne Schwanewilms en pianist Malcolm Martineau pakt groots uit met Mahlers Kindertoten- en Rückert-Lieder. Toch zijn de vroege Schoenberg-liederen de interessantste van deze Onyx-opname.

Deze liederen van Schoenberg (zijn opus 2) zijn nog gecomponeerd in een laatromantische stijl, van atonaliteit is er nog geen spoor. De sfeer is elegisch en dromerig. De zorgzaam-tastende stem van Schwanewilms treft scherp deze sfeer. Ze zingt met een sterk inlevingsvermogen, alsof ze de emotie voorzichtig aftast. In Waldsonne legt ze in de reciterende klank een sterke sensualiteit. Martineau begeleidt zacht-vloeiend – als om niet te storen – en versterkt zo het mysterieuze van de liederen.

In de liederen van Mahler is het vooral Schwanewilms’ diepe inleving die treft. De stem blijft wat egaal, op de vlakte. Ze is zo doordrongen van de triestheid van de Kindertotenlieder dat monotonie dreigt. Waar de sopraan dan wel emotionaliteit onderlijnt, klinkt het wat geaffecteerd, niet natuurlijk. Jammer, des te meer omdat Schwanewilms in de tekst bij de cd een mooie interpretatieve toelichting geeft bij de fasen van rouw die in deze liederen te herkennen zijn.

De liederen uit Des Knaben Wunderhorn en de Rückert-Lieder lijden aan hetzelfde euvel: de stem mist kleur om op spontane wijze de emotionaliteit te verklanken. Waar Schwanewilms de klemtoon wil leggen op de wisselende emotie, komt de stem geforceerd over. Um Mitternacht, het slotlied van de cd, bevestigt dat oordeel eerst nog door het vibrato van de stem en de geforceerde buigingen. Maar dan, in de laatste strofe van dit prachtige troostend-resignerende lied, grijpt Schwanewilms plots bij de keel! De intensiteit wint het op de vocale gekunsteldheid en de strofe is de revelatie van een prachtige liedkunstenares, waarbij Malcolm Martineau de doorgaans subliem spelende, ongeëvenaarde partner is.

Vorig artikel

Mozart fluitconcerto’s en -kwartetten dankzij Ferdinand Dejean

Volgend artikel

Autobiografie Philip Glass

Volgend artikel
Philip Glass, Woorden zonder muziek Een leven in de muziek - HOLLANDSDiep

Autobiografie Philip Glass

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

2 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

3 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

3 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

3 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist