***** Bij Decca verscheen een opname van de complete nocturnes van John Field. Pianiste Elizabeth Joy Roe tovert romantische, intieme dichterlijkheid uit haar piano. Een bijzonder mooie cd.

***** Bij Decca verscheen een opname van de complete nocturnes van John Field. Pianiste Elizabeth Joy Roe tovert romantische, intieme dichterlijkheid uit haar piano. Een bijzonder mooie cd.

Complete opname

Na haar veelgeprezen opname voor Decca van de Pianoconcerti van Britten en Barber met het London Symphony Orchestra o.l.v. Emil Tabakov, en haar duo spel met Greg Anderson, verrijkt de pianiste Elizabeth Joy Roe de klassieke discografie nu met een opname van de complete nocturnes van John Field. John Field componeerde ze tussen 1812 en 1835 en creëerde het genre dat door Chopin bekend raakte. Dit is de eerste opname van alle 18 nocturnes van Field op één enkele cd.

Field in het kort

John Field (1782-1837) uit Dublin verhuisde in 1793 naar Londen waar hij lange tijd les kreeg van Muzio Clementi, de componist van de eerste etudes voor piano, “Gradus ad Parnassum”. Field werkte al die tijd ook als verkoper in Clementi’s pianowinkel. Fields doorbraak als componist kwam er in 1799, toen hij zijn eerste pianoconcert in Londen uitvoerde. In 1802 nam Clementi Field mee op een Europese tournee. In Sint-Petersburg kreeg hij toegang tot de hogere Russische kringen, waardoor hij ten huize van Russische aristocraten kon spelen. Hij trouwde in 1810 met zijn leerlinge, Adelaide Percheron. In 1817 was zijn roem als componist en leraar op zijn hoogtepunt. Field was bv. de leraar van Michail Glinka.

Pianist, componist en leraar

In de periode 1823 tot 1832 componeerde Field niet veel meer en raakte aan de alcohol. Hij was ondertussen een gescheiden vader van twee kinderen, maakte nog verschillende concertreizen, maar in het voorjaar 1834 arriveerde hij doodziek in Napels. Hij onderging verschillende operaties, werd geholpen door zijn Russische vrienden, maar overleed in 1837 in Moskou.

De geboorte van het intiem pianospel

Liszt sprak over vage eolische harmonieën, half-gevormde zuchten zwevend door de lucht, zacht klagend en opgelost in heerlijke melancholie. “Niemand bezat deze eigenaardige stijl”, schreef Liszt, “Field speelde alsof men hem zijn muziek hoorde dromen in de momenten dat hij zich geheel overgaf aan zijn inspiratie.” De pianomuziek van Field, ook zeven pianoconcerti met heel mooie, nocturne achtige, langzame bewegingen, 4 sonaten en andere stukken, bevat effectief een heel karakteristieke, muzikale expressie. Field hanteerde een aristocratische, nobele stijl met rijke schakeringen van verfijnde klanken. Bij Field, de uitvinder van de Nocturne, ervaren we de geboorte van het intiem, romantisch pianospel.

Nachtelijke ervaring van verlangens

Dit alles wordt buitengewoon mooi gespeeld door Elizabeth Joy Roe. De pianiste schrijft in het bijhorend boekje “De achttien Nocturnes zijn een lichtgevend bewijs van Fields originaliteit en visie. Op een of andere manier geven deze stukken sonisch vorm aan de nachtelijke ervaring van onderbewuste verlangens, amorfe fantasieën en oer herinneringen. Het is universele muziek die de grenzen van geografie en tijd overstijgt.” Mooi omschreven. Joy Roe speelt zoals Field componeerde, teder en week, zacht en ijl, argeloos en openhartig. Kortom, de nocturnes zijn prachtig gespeeld. Deze cd mag u absoluut niet missen !