• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
maandag, 18 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Nieuwste ‘Carmen’ bij EMI

Redactie door: Redactie
14 december 2012
in Cd & DVD
0
Carmen, Georges Bizet,  Magdalena Kozena, Jonas Kaufmann,  Simon Rattle,  EMI
0
SHARES
25
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

** Een zangeres die je enorm apprecieert horen in een foute rol: het is pijnlijk. Natuurlijk is Carmen zo’n fetisjrol, waar elke mezzo van droomt en zich wil aan wagen, maar als het personage niet bij je (artistieke ?) persoonlijkheid past, blijf je er beter af. Vreemd dat iemand als Magdalena Kozena zich toch door de populariteit laat vangen.

** Een zangeres die je enorm apprecieert horen in een foute rol: het is pijnlijk. Natuurlijk is Carmen zo’n fetisjrol, waar elke mezzo van droomt en zich wil aan wagen, maar als het personage niet bij je (artistieke ?) persoonlijkheid past, blijf je er beter af. Vreemd dat iemand als Magdalena Kozena zich toch door de populariteit laat vangen. Of door haar echtgenoot, die natuurlijk wel een dirigent is die het stuk op een flamboyante manier uit het orkest kan halen.

Haar eerste aria “L’amour est un oiseau rebelle” geeft al meteen te horen dat ze niet in haar element is: hoeveel moeite Kozena ook doet erotisch-spannend te klinken, het lukt haar niet. Je hoort gewoon dat dit type rol haar niet ligt en dat ze forceert om de rol tot haar type te maken, met desastreus resultaat. Haar stem die zo mooi kan zijn, klinkt onecht en onder druk. Het valt nog meer op in “Près des remparts de Séville” of in het trio met Mercédès enFrasquita. Ofwel krijgt ze een soort tremolo op haar stem of de stem klinkt droog, verliest alle glans. Ze lijkt wel een loeiende Carmen als ze haar Tralala- aria aanzet waarmee ze Zuniga uitdaagt. Ze sleept met de stem (slot bedr. I), ze doet van alles om maar een beetje de stijl te pakken te krijgen, maar er is niets wat haar vertolking redt! Wat jammer voor een zangeres die als murano-glas zo fijn kan klinken en zeker dramatisch kan zijn in repertoire dat voor haar past. Dat heeft ze al bewezen in Mozart of Händel, zelfs in Vivaldi.

Jonas Kaufmann is des te krachtiger viriel, alsof hij haar droge tremoloklanken en geforceerde sensualiteit wil verhelpen. Jonas Kaufmann geeft hier eens te meer een illustratie van zijn all-round dramatisch talent. Zijn stem kan smachtend verliefd klinken en zijn aria in het tweede bedrijf “La fleur que tu m’avais jetée” is een ideale vertolking. Hij evolueert naar de razend ontgoochelde macho-geliefde klaar om een moord te plegen. Zijn stem is steeds in overeenstemming met de inhoud die hij moet vertolken.

Genia Kühmeier valt op als een Micaëla met frisse sopraanstem.

Het orkest is briljant en Simon Rattle profiteert van zijn vertrouwdheid met de Berliner Philharmoniker om elke finesse uit Bizets fantastische partituur te halen. Het slot van het tweede bedrijf is als vuurwerk, een fel contrast met de stille kamermuzikale Entr’acte die naar het derde bedrijf leidt. De dreiging van Don José spat uit het orkest op het einde van het derde bedrijf, om maar deze voorbeelden te noemen. Voor het orkest wil ik best vijf sterren geven…

Maar daarmee is dan het belangrijkste over deze Carmen-opname wel gezegd. Bas-bariton Christian van Horn is niet echt overtuigend als Zuniga en u vraagt zich af hoe het met Escamillo zit? Wel deze toréador is volgens mij een ramp! Hoewel hij een mooie cv heeft, kan de Letse bas-bariton Kostas Smoriginas me helemaal niet overtuigen. Bovendien is zijn Frans vreselijk, wat we trouwens ook van Kozena kunnen zeggen.  Als u nog geen mooie Carmen in uw discotheek hebt, kan ik u deze toch niet echt aanraden. Het EMI-label heeft Carmen-opnamen in zijn cataloog, waar u meer zal van genieten: Gheorghiu, Alagna, Hampson o.l.v. Plasson EMI 7243 5 57434 2 en Victoria de Los Angeles, Gedda, Nivolaï o.l.v. Sir Thomas Beecham 7 49240 2.

Vorig artikel

Oberto, Conte di San Bonifacio

Volgend artikel

Italiane Baroque Sonatas & Concertos

Volgend artikel
Italiane Baroque Sonatas and Concertos, Chiara Banchini, Ensemble 415, Amandine Beyer, Outhere

Italiane Baroque Sonatas & Concertos

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

2 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

4 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

6 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Cultuurkanaal Podium 19

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist