• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zondag, 11 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Music for a king, the Winchester Troper

Redactie door: Redactie
30 maart 2014
in Cd & DVD
0
Music for a king – The Winchester Troper, 11th century
0
SHARES
77
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

**** Na het Orlando Consort nodigt het ensemble Discantus ons uit om te luisteren naar tweestemmigheid uit… het midden van de 11de eeuw ! De notatie komt uit de Bodleian Library in Oxford en de bibliotheek van het Corpus Christi College in Cambridge. De organa werden weliswaar gekopieerd en werden gebruikt en bewaard als Troparium in de prachtige kathedraal van Winchester. Hemels !

**** Na het Orlando Consort nodigt het ensemble Discantus ons uit om te luisteren naar tweestemmigheid uit… het midden van de 11de eeuw ! De notatie komt uit de Bodleian Library in Oxford en de bibliotheek van het Corpus Christi College in Cambridge. De organa werden weliswaar gekopieerd en werden gebruikt en bewaard als Troparium in de prachtige kathedraal van Winchester. Hemels !

Een trope was een gezang dat op een Gregoriaanse melodie was gebaseerd, maar een andere tekst kreeg. Tussen de 9de en 13de eeuw plaatste men een tekst op een melismatische passage. De tekst van de trope werd dan noot voor noot gezet ten einde de melismatische zang (meerdere noten op één klinker) te vervangen door een syllabische zang (één noot per lettergreep). Nu kon het gebeuren dat een trope ook uitgebreid werd met nieuwe muziek. Introïtusgezangen werden dan soms als antifonale gezangen van het misproprium uitgebreid tot kleine liturgische drama’s (bvb. ‘Quem quaeritis’). Een trope op het Alleluia werd op die manier een sequentia, gezongen na het Alleluia of in de periode tussen Septuagesima en Pasen, na de graduale tussen het epistel en het evangelie, als Tractus.

neumen

In één van de manuscripten van Winchester zijn wel meer dan 160 voorbeelden te vinden van tweestemmige organa (meervoud van organum). Ze werden mogelijks rond het jaar 1000 gecomponeerd door de monnik Wulfstan de Cantor voor de ‘Old Minster’ (voorloper van de latere kathedraal), hoewel hij niet de schrijver kan zijn geweest want het manuscript is na zijn dood geschreven. De muzieknotatie van Tropen werd lange tijd beschouwd als onleesbaar aangezien er slechts rudimentaire aanwijzingen van hoogte en duur genoteerd werden die we kennen als neumen. Maar sedert het onderzoek in 1968 door Andreas Holschneider van de tweestemmige Organa van het Winchester Troparium, (‘Die Organa von Winchester, Studien zum ältesten Repertoire polyphoner Musik’) en de uitvoering ervan door de Schola Gregoriana van Cambridge, hebben de neumen niet veel meer geheimen  voor ons.

Op Pasen van het jaar 1043 werd Eduard (de Belijder/Confessor) tot koning gekroond in de kathedraal van Winchester. Eduard, een zoon van koning Ethelred II en Emma van Normandië, regeerde Engeland na zijn ballingschap in Normandië, van 1042 tot 1066. Zijn opvolger Harold II Godwinson regeerde als laatste Angelsaksische koning slechts enkele maanden en werd in 1066 door Willem van Normandië verslagen in de legendarische Slag bij Hastings. 

Fascinerende muzikale getuigenissen

Bijna tien eeuwen later wekken de zes stemmen van Discantus de ontluikende polyfonie zoals ze toen mogelijks klonk tijdens de kroning, weer tot leven.  Met de magische tweestemmige organa bevinden we ons tussen het mystieke gregoriaans en de prille meerstemmigheid aan de vooravond van het gebruik van vocaal contrapunt en de praktijk van de discant.

Deze composities afkomstig uit het Winchester Troparium, een van de meest fascinerende muzikale getuigenissen van het tijdperk 10de-13de eeuw, worden op de cd afgewisseld met  twee eigentijdse, muzikale gebrandschilderde ramen die de Romaanse stenen van de oorspronkelijke organa omlijsten. Deze twee composities, gecomponeerd in opdracht van het ensemble op teksten uit Boethius’ ‘Troost van de Filosofie’ (uit  ca.524), zijn van de hand van twee jonge componisten, een Fransman Pierre Chépélov, geboren in 1979  en een Brit Joel Rust, geboren in 1989. Het gaat om ‘O qui perpetua mundum ratione gubernas’ pour 6 voix de femmes a cappella uit 2012 van Chépélov (track 3) en om ‘sunt etenim pennae volucres mihi’ van Rust (track 7). Beiden breiden met hun toonzettingen, de muzikale uitwisseling die in de loop der middeleeuwen reeds bestond tussen het eiland en het continent, verder uit.

De a capella stemmen klinken optimaal en de religieuze sfeer die heerst, is treffend. Wil u bij een knetterend haardvuur en een goed glas Bourgogne de sfeer van de 11de eeuwse devotie in huis halen, dan doet u dat best met deze cd. Heel bijzonder.

Vorig artikel

The Birthday Edition

Volgend artikel

Puriteinse schaatsers en geile, dansende nonnen

Volgend artikel
Meyerbeer G. - Ballet Music from the Operas

Puriteinse schaatsers en geile, dansende nonnen

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

who wants to dance with me

who wants to dance with me

4 dagen ago
Music on Chairs presenteert ‘Sonett für Wien’

Music on Chairs presenteert ‘Sonett für Wien’

5 dagen ago
Een voorstelling met geschiedenis ‘La Tristeza Complice’

Een voorstelling met geschiedenis ‘La Tristeza Complice’

2 weken ago
Uitdagende versie van Locatelli’s harmonisch labyrint

Uitdagende versie van Locatelli’s harmonisch labyrint

2 weken ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist