***** Nogmaals een Schumann-cd recensie? Waarom niet, zeker als ook hier Clara gecombineerd is met werk van haar echtgenoot Robert, want alle aandacht die de componiste krijgt naar aanleiding van haar tweehonderdste verjaardag is terecht!

Er worden slechts vijf liederen van haar gezongen, maar ze zijn stuk voor stuk pareltjes van liedkunst. O Lust, O Lust een volksliedachtig lied inspireerde me voor de titel van dit stukje. De tekst is van de nauwelijks bekende Hermann Rollet, uit wiens Jucunde Clara in 1853 zes liederen componeerde. Rollett was eigenlijk apotheker maar ook dichter en zijn interesse voor muziek bracht hem herhaaldelijk in contact met Ludwig van Beethoven. De andere liederen zijn op tekst van vertrouwde tekstleveranciers als Heinrich Heine en Friedrich Rückert. Tenor Kyle Stegall past zijn stem aan de wisselende stemmingen aan: van jachtig-dramatisch (Die Lorelei) tot teder-lyrisch (Liebst du um Schönheit) en melancholisch (Ich stand in dunklen Träumen). Hij toont dat Clara Schumann het hele spectrum van het romantische lied beslaat. Zo doet elke ontmoeting met haar liedkunst beseffen dat ze niet voor de mannelijke collega’s-tijdgenoten moet onderdoen.

Tweemaal Liederkreis

Van Robert Schumann krijgen we de twee versies Liederkreis gepresenteerd. De Liederkreis op 39 naar gedichten van Joseph von Eichendorff geeft uiting aan een gevoel van intens geluk met de onderliggende angst voor het mogelijke verlies daarvan, voor de schaduwzijde die later tot Schumanns geestelijk inferno zal evolueren. Kyle Stegall slaagt er wonderwel in de diverse thema’s: vervreemding, nachtelijk mysterie, dreiging, herinnering en profetische dromerigheid in de intonatie van zijn mooie heldere tenorstem uit te drukken. Extreme melancholie legt hij in het bange lied Auf einer Burg, waarbij de monotonie van de pianoforte de angst van de trieste ridder  nog accentueert. Een prachtige vertolking van de cyclus met een heerlijke  apotheose in Frühlingsnacht. Als een zachte waterval juicht de piano, de natuur is een en al vreugde, het slotvers is een  triomfantelijk “Sie ist dein”. De soms bittere toon van Heine in het op. 24 slaat het duo Stegall-Zivian probleemloos aan. Het bekendste lied Mit Myrten und Rosen levert de titel voor de cd.

De stem van Kyle Stegall is helder en licht nasaal, hij heeft een duidelijke articulatie en durft accenten en tempo te wisselen in dienst van de sfeer van het lied. Het verwondert me niets dat hij voor het liedrepertoire gegidst is door zangers als Christoph Prégardien en Ian Bostridge en pianisten als Malcolm Martineau en Julius Drake. Het is eraan te horen! Voeg daarbij dat Eric Zivian een heerlijk zacht klinkende pianoforte bespeelt – een Weens instrument uit 1841 – en deze cd is er een perfect voorbeeld voor hoe je je positief kan laten verrassen door de ontdekking van muzikanten die (nog) niet tot je favorieten behoren. Natuurlijk geleid door repertoire waar een liedliefhebber nooit genoeg van krijgt.


  • WAT: Myrtle and Rose. Songs by Clara and Robert Schumann
  • WIE: Kyle Stegall (tenor) en Eric Zivian (fortepiano)
  • UITGAVE: Avie AV2407