**** Het Italiaanse platenlabel Bongiovanni is een familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar bestaat en ondertussen aan de vierde generatie toe is. Het profileert zich op de internationale platenmarkt door zijn aandacht voor Italiaans repertoire dat bij grote labels door de mazen van het net valt wegens niet populair of te weinig bekend.

**** Het Italiaanse platenlabel Bongiovanni is een familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar bestaat en ondertussen aan de vierde generatie toe is. Het profileert zich op de internationale platenmarkt door zijn aandacht voor Italiaans repertoire dat bij grote labels door de mazen van het net valt wegens niet populair of te weinig bekend. Snoepjes dus voor de melomaan, die eens wat anders wil dan steeds dezelfde titels. Het brengt principieel live-opnamen uit en het is de (technische) kinderziektes ontgroeid die daarmee soms gepaard gaan.

Het is een lange inleiding om te komen tot de recente opname van Donizetti’s Lucrezia Borgia. Decca bracht van de Joan Sutherland-opname uit de jaren zeventig een cd-versie uit maar sinds deze opname ken ik geen integrale van deze opera. Mariella Devia bekoort al enkele decennia het publiek op festivals als dat van Pesaro. Ze vertolkt deze dramatische rol met haar heldere, volle sopraan. De hoogte blijft zuiver en de woorden klinken vol doorleefde expressie. Op het einde horen we enkele vermoeide tonen (live!) maar het duet uit het eerste bedrijf is een toonbeeld van dramatisch geslaagde operavertolking. Mariella Devia sleept de luisteraar onweerstaanbaar mee in de spanning van haar dispuut met de hertog, een uitstekende Alex Esposito. De Italiaanse bariton heeft een mooie open klank en geeft zijn personage de allure van de wraakzuchtige echtgenoot die toch zijn waarde als hertog bewaart. In de waan dat Lucrezia hem met Gennaro bedriegt, bezingt hij aangrijpend zijn pijn en gekrenkte eer. De mezzo Marianna Pizzolato zingt met mooi timbre een levendige Orsini. Giuseppe Filianoti als Gennaro is de zwakke schakel in de opname. Zijn tenortimbre is typisch voor de belcantostijl maar zijn stem kleurt niet egaal en hij detoneert in de krachtige passages. Vooral het prachtige slotduet van het tweede bedrijf, waarin Lucrezia hem onthult dat ze zijn moeder is, wordt erdoor ontsierd.

Ook de kleinere partijen zijn niet steeds feilloos. Het orkest daarentegen draagt bij tot de totale operabelevenis. Het is een toonbeeld van Italianità met subtiele lyrische passages en soepele accenten in de ondersteuning van de zang. Het biedt volop de kans op te gaan in deze heerlijke belcanto-opera.

Het enthousiasme van het publiek maakt mee de charme uit van deze cd en geeft er een levendigheid aan die we niet krijgen van een koele en cleane studio-opname. Een must voor de liefhebbers van het belcantogenre.