• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
woensdag, 21 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Uitdagende versie van Locatelli’s harmonisch labyrint

Helena Gaudeus door: Helena Gaudeus
1 april 2021
in Cd & DVD, Recensies
0
Uitdagende versie van Locatelli’s harmonisch labyrint

© Kaupo Kikkas

0
SHARES
75
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Adembenemende virtuositeit gepaard met charmante en vindingrijke melodieën, dat is wat Ilya Gringolts ons presenteert. Deze Russische violist gaat de uitdaging aan met de hoogstaande vioolpassages uit het barokrepertoire. Locatelli’s meesterwerk is pittig, zowel voor muzikant als luisteraar.

De Italiaanse barokcomponist Pietro Locatelli (1695–1764, Bergamo) evolueerde van een (onbetaalde) 3e violist in de Cappella van zijn geboortestad tot een van de grootste verborgen vioolvirtuozen van zijn tijd. Weggedoken in Amsterdam speelde hij enkel voor de ‘happy few’. Als katalysator van de virtuoze stijl was Locatelli een voorbeeld voor generaties na hem — Antonio Lolli (ca. 1725–1802) en Niccolò Paganini (1782– 1840) zijn bekende voorbeelden.

Eenzaam genie

Locatelli vond inspiratie in Rome en Venetië. Rome had een magneetwerking op  violisten wegens de aanwezigheid van de Novello Orfeo, oftewel grootmeester Arcangelo Corelli (1653–1713). Venetië had de rijzende ster Antonio Vivaldi (1678–1741). In deze Italiaanse handelsstad componeerde Locatelli zijn meest invloedrijke werk Arte del violino, op.3 (1733). De eerste druk dateert echter pas uit 1743 en werd in Amsterdam geprint.

Ondanks zijn uitzonderlijke techniek en virtuositeit ontving Locatelli veel kritiek — voornamelijk op zijn spel in het hoogste register (mooi geïllustreerd in capriccio nr.22, track 6). Uiteindelijk trok “il Bergamasco” om onbekende redenen naar Amsterdam. Daar gaf hij nog schaars eens een optreden en uitsluitend voor liefhebbers — geen professionelen — om te voorkomen dat zijn stijl gekopieerd zou worden. Ook was hij vioolleraar en muziekuitgever.

Duivelse virtuositeit

Locatelli verlegde de grenzen van viooltechniek naar ongekende virtuositeit. Voorbeelden zijn dubbelgrepen en positie stretching in de linkerhand, naast het gebruik van innovatieve boogtechnieken. Kortom, virtuositeit was zijn allesoverheersende handelsmerk en daarom werd hij vaak (en nu soms nog) ‘slechts een virtuoos’ genoemd.

Dat lijkt wat kort door de bocht. Zijn concerti bestaan namelijk uit drie delen: een snel deel (allegro), gevolgd door een traag deel (largo) en eindigt met nogmaals een sneller (allegro) of matig (andante) deel. Hierin etaleert Locatelli zijn muzikale rijkdom en charme aan de hand van ongeëvenaarde technische eisen. In de snellere delen volgt voor het eindritornello telkens een ad libitum solo capriccio. Hierin primeert virtuositeit. Deze capricci imponeren de luisteraar op zo’n manier dat ze de schijnwerper volledig op zich richten en het lyrische Largo, misschien te snel, vergeten.

Harmonisch doolhof

Violist Ilya Gringolts, die al eerder de beter gekende capricci (op.1 en op.38) van Paganini op cd zette, waagt hij zich nu aan die van Locatelli. Samen met het Finnish Baroque Orchestra brengt hij drie van de twaalf vioolconcerten uit Arte del violino. Hierbij neemt Gringolts, zoals historisch gebruikelijk was, zowel de solo vioolpassage als de muzikale leiding op zich.

Ook in het laatste concert, dat bekendstaat om de extreme moeilijkheidsgraad van de capricci, weet Gringolts hierbij het evenwicht tussen technische precisie en melodische fascinatie te bewaren. Bij de eerste capriccio van dit laatste concerto schreef Locatelli: “Harmonisch doolhof: gemakkelijk toegankelijk; moeilijk te ontsnappen”. Het werk begint ook op die manier. De continuo partij zet de speelse melodie van het ritornello in waarna deze tutti herhaald wordt. Maar al snel evolueert de vioolpartij van een enkele noot als melodie naar dubbelgrepen en zelfs tripelgrepen. Het eerste capriccio brengt ons meteen naar het befaamde hogere register. Normaal is het tweede deel een moment om adem te halen maar hier wordt het langzamere deel (largo-presto-adagio) onderbroken door technische acrobatie. Het slotdeel is een culminatiepunt van technieken die eerder tot klinken kwamen en dient als langste deel als een marathon voor de solist. Na Gringolts indrukwekkende slot capriccio komt het tutti eindritornello als een herademing alvorens de muziek tot stilstand komt.


Informatie

  • WIE: Finnish Baroque Orchestra o.l.v. Ilya Gringolts [viool]
  • WAT: Il labirinto armonico: Violinkonzerte op.3 Nr.9,11,12
  • UITGAVEN: BIS Records 10401701
  • FOTO’S: © Kaupo Kikkas
  • BESTELLEN: JPC
  •  

    1 of 2
    - +
Tags: barokFinnish Baroque OrchestraIlya GringoltsPietro Locatellivioolvioolconcerto
Vorig artikel

Gestreamd Klarafestival 2021

Volgend artikel

Een voorstelling met geschiedenis ‘La Tristeza Complice’

Volgend artikel
Een voorstelling met geschiedenis ‘La Tristeza Complice’

Een voorstelling met geschiedenis ‘La Tristeza Complice’

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

6 dagen ago
De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

1 week ago
Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

1 week ago
Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist