*** De meest recente cd in de reeks Phaedra Classics is gewijd aan Robert en Clara Schumann met enkele liedjuweeltjes vertolkt door tenor Peter Gijsbertsen en sopraan Liesbeth Devos, aan de piano begeleid door Jozef De Beenhouwer. Een cd die eerder bekoort door het voorgestelde repertoire dan door de vertolking.

Het label Phaedra viert dit jaar zijn 25ste verjaardag, een verjaardag om fier op te zijn. Geen enkel platenlabel besteedt zo intens en veelzijdig aandacht aan het genre van de klassieke muziek met Vlaamse wortels. Enerzijds met opnamen van Vlaamse componisten, anderzijds met kansen voor Vlaamse uitvoerders. Onder de serietitel In Flanders’ Fields biedt Phaedra de kans ontdekkingen te doen van vaak in vergetelheid geraakte werken en componisten. Phaedra Classics biedt dan weer werk uit het vertrouwde klassieke repertoire met uitvoerders van bij ons.

Intieme gevoelslyriek

Hoewel daterend uit zijn “grote liedjaar” 1840 wordt Liebesfrühling weinig in zijn geheel uitgevoerd. De serie van twaalf liederen bestaat uit zowel liederen van Robert als van Clara Schumann, aangevuld met twee duetten van Robert. Het fijne van deze cd is dus dat een tenor en sopraan samengebracht zijn om de groep liederen in zijn geheel uit te voeren. Er is te weinig samenhang tussen de liederen om van een echte cyclus te spreken en elk lied heeft een eigen stemming met verwijzing naar de natuur en de sentimentele gevoelens die de lente oproept. Intieme gevoelslyriek dus, typisch voor zowel Robert als Clara.

Het is dan ook jammer dat de stemmen niet helemaal tegemoet komen aan de verfijning van de muziek. Peter Gijsbertsen zingt met een droge klank en hij heeft weinig glans op de stem. Het ontbreekt hem ook aan een soepel legato. Jammer, want zijn cv vermeldt nochtans een hoofdprijs Lied op het Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch. Daarbij komt dat Liesbeth Devos niet de positieve indruk bevestigt die ik nochtans van haar had. Ze drukt op de stem, die meestal niet open klinkt en niet spontaan. Een stem beoordelen houdt natuurlijk een portie subjectiviteit in, maar toch … De melodielijnen van Clara lijken haar het best te liggen en de liederen Liebeszauber en Die stille Lotosblume zijn dan ook van de mooiste op de cd.

Niet meer dan verdienstelijk

De twee bundels Duette (opus 34 en 78) zijn waarschijnlijk respectievelijk in de eerste en de tweede liedperiode te situeren. Vooral in zijn latere liedfase (1849) schrijft Schumann liederen voor meer stemmen, zoals Spanisches Liederspiel (opus 74) en Spanische Liebeslieder (opus 138), werken die we vorige maand tijdens een recital in deSingel nog konden horen. In de Vier Duette zijn ook liefde en melancholie de overwegende stemming, met her en der een theatraal tafereeltje zoals Liebhabers Ständchen (opus 34) of Tanzlied (opus 78).

In deze vrolijke duetten zijn de twee stemmen mooi op elkaar ingespeeld en klinken ze amusant. De duetten zijn hoe dan ook de best geslaagde stukken op de cd. De inhoudelijke expressiviteit overtreft de vocale fraaiheid van de uitvoerders. De vertolking is verdienstelijk zonder meer. Spijtig dat Jozef De Beenhouwer – die in Vlaanderen nochtans doorgaat als een boegbeeld voor Schumannvertolking – ontgoochelt en vaak niet boven het routineuze uitstijgt. Aangezien dit repertoire in andere uitvoeringen enkel op verschillende cd’s te beluisteren valt – in de verzameling The Songs of Robert Schumann van Graham Johnson op Hyperion bijvoorbeeld – is de cd voor de liedliefhebber toch de moeite waard.


  • WAT: Liebesfrühling. Songs and Duets by Robert and Clara Schumann
  • WIE: Liesbeth Devos (sopraan), Peter Gijsbertsen (tenor), Jozef De Beenhouwer (piano)
  • UITGAVE: Phaedra Classics DDD 292036