*** Les Pêcheurs de perles van Georges Bizet is het slachtoffer van een jammerlijke miskenning wegens het wereldwijde succes van zijn meesterwerk Carmen. Nochtans getuigt ook dit werk van zijn schitterende kunst om meeslepende melodieën te componeren in een verhaal met dramatische spanning. De recent uitgebrachte cd op het label Pentatone kan u alvast doen uitkijken naar deze charmante opera, vanaf deze week te zien in Opera Vlaanderen.

Het verhaal van Les Pêcheurs de perles is eenvoudig. Er zijn slechts vier personages. Geen hopeloos verwarrende toestanden dus. Dit door het negentiende-eeuwse exotisme geïnspireerde werk is gesitueerd in Ceylon (het huidige Sri Lanka). Het hoofdpersonage is een priesteres die wordt verscheurd tussen haar liefde voor Nadir en haar gewijde gelofte. Een dilemma gelijkaardig aan dat waarmee Norma worstelt in de opera van Bellini. De jaloezie tussen twee mannen, Nadir en Zurga, die oorspronkelijk vrienden zijn, zorgt voor extra conflictstof en verrijkt de verhaallijn.

Alleen al de heerlijke orkestratie van deze opera maakt het beluisteren van deze opname meer dan de moeite waard. Daarom vermelden we in dit geval alvast als eerste het Orchestre National de Lille. Het speelt onder leiding van zijn muziekdirecteur Alexandre Bloch uiterst genuanceerd in de vele soms licht exotisch klinkende tonaliteiten. Het gidst de luisteraar met gevoel doorheen het verhaal, en legt zowel in de orkestrale intermezzi als bij de aria’s en duetten geraffineerde accenten in de instrumentatie (celli, hoorns, hobo en de harp, onder meer in het beroemde duet Au fond du temple saint). Het leidmotief dat doorheen de opera verwijst naar de liefde tussen Nadir en Leila, duikt telkens verfijnd herkenbaar op.

Waarachtige lyriek en oprechtheid

Ook vocaal genieten we in deze opera van mooie melodieën. Ten onrechte is alleen het reeds genoemde duet tussen Nadir en Zurga uit het eerste bedrijf overbekend. Dat wordt op deze dubbelcd met waarachtige lyriek en oprechtheid vertolkt. Maar bijvoorbeeld ook recitatief en cavatine van Leïla in het tweede bedrijf (Me voilà seule dans la nuit … comme autrefois dans la nuit sombre) of het slotduet tussen Nadir en Leïla zijn van een bekoorlijke schoonheid. In dit duet matchen de stemmen van Julie Fuchs (Leïla) en Cyrille Dubois (Nadir) harmonisch samen. Julie Fuchs slaagt erin het verlangen en de wanhoop van haar personage geloofwaardig uit te drukken, maar soms klinkt haar stem wat schril en forceert ze bij de hoogste noten. In het middenregister klinkt ze mooi. Tenor Cyrille Dubois heeft een heldere toon en zingt soepel en met mooie kleurvariaties. Bariton Florian Sempey is een autoritaire Zurga die soms een beetje wollig klinkt, maar vooral ook in zijn rol van jaloerse vriend doet geloven. De bas Luc Bertin-Hugault zingt overtuigend zijn kleine partij van Nourabad.

Een opname die ertoe aanzet ook ander werk van Georges Bizet dan de eeuwige Carmen te appreciëren. Opnieuw ook een Pentatone-opname die recht doet aan de op de achterflap van het cd-boekje meegegeven slogan: Sit back and enjoy.


  • WAT: Georges Bizet (1838-1875) | Les Pêcheurs de perles
  • WIE: Julie Fuchs, Cyrille Dubois, Florian Sempey, Luc Bertin-Hugault | Les Cris de Paris & Orchestre National de Lille o.l.v. Alexandre Bloch
  • WAAR: Pentatone 2 cd’s PTC 5186 685