*** Van het nieuwe Vlaamse label ‘Montefagorum Productions’ werden vorig jaar reeds twee cd’s besproken met werk van Raymond Schroyens (°1933). Ze waren beiden van zéér hoog niveau en zijn bij mij dan ook intussen grijs gedraaid.

Een tijdje geleden bracht het label hun nieuwste productie uit: muziek van de Antwerpse kapelmeester Sebastiaan van Steenberge (°1974), gebracht door het Antwerps kathedraalkoor onder de leiding van de componist en met Peter Van de Velde aan het orgel.

Veelzijdig

Het meest opvallende is dat het een veelzijdig plaatje is: de muziek gaat van een zeer neo-romantische tot een meer hedendaagse toontaal. De muziek is allemaal van hoge kwaliteit en dikwijls heel erg knap geschreven. Af en toe kan je van Steenberge wel betrappen op een ‘oorwurm’ die zich in de eerste twee maten van de begintrack manifesteert. Gelukkig blijft het gebruik ervan binnen de perken en is er enkel tijdens deze eerste track een kleine jeuk in de vinger merkbaar om op de ‘skip track’-knop te drukken. Mijn persoonlijke favoriet is de titeltrack ‘Lauda Sion Salvatorem’: een vurig stukje muziek dat het koor duidelijk vol overgave brengt en gebouwd is op een zeer eenvoudig, meteen herkenbaar muzikaal motiefje.

Het koor is van degelijke kwaliteit, maar toch niet van hetzelfde niveau als de Capella di Voce die de cd van Schroyens heeft ingezongen. Reeds in de eerste track zijn er enkele onregelmatigheden te bespeuren (zoals bijvoorbeeld het net-onder-de-toon-zingen dat de meeste koren machtig zijn), die gelukkig steeds klein blijven, maar toch wel net merkbaar zijn. De opname zelf is degelijk gemaakt, maar toch ook niet van hetzelfde (hoge) niveau als de Schroyens-cd.

Van eigen bodem

Laat het duidelijk zijn dat dit sowieso een cd is die in de eerste plaats iedere koorliefhebber, maar daarnaast gewoon iedere muziekliefhebber zeker zal kunnen bekoren: de muziek is minstens toegankelijk genoeg en het is interessant om onze componisten van eigen bodem te volgen!