Gouden Label Ricercar, het cd label onder de hoede van Outhere Music dat gespecialiseerd is in oude muziek, geeft jaarlijks een meertalig informatief boek uit over een bepaald onderwerp, muzikaal gestoffeerd met 8 cd’s. Deze uitgave behelst de Vlaamse Polyfonie ‘La Polyonie Flamande’.  

Gouden Label  Ricercar, het cd label onder de hoede van Outhere Music dat gespecialiseerd is in oude muziek, geeft jaarlijks een meertalig informatief boek uit over een bepaald onderwerp, muzikaal gestoffeerd met 8 cd’s. Deze uitgave behelst de Vlaamse Polyfonie ‘La Polyonie Flamande’.  Jérôme Lejeune is de man die alles in goede banen leidt bij deze reeks en je kan er blindelings op vertrouwen dat het onder zijn supervisie niet anders kan dan topkwaliteit inhouden.

Geen  nieuwe opnames maar…

Er worden geen nieuwe opnames gemaakt – de kostprijs van het pakket zou veel te hoog oplopen. Ricercar/Outhere houdt het bij eerdere uitgaves maar het is niet omdat de opnames in hun geheel of gedeeltelijk bestaan en al dan niet in de handel verkrijgbaar zijn, dat deze verzameling overbodig wordt. Integendeel. De acht cd’s zijn thematisch en de uitvoerders niet de eersten de besten. Er werd voor klasse, verantwoorde interpretaties en duurzaamheid gekozen. Je kan tijdens het lezen van het boek (viertalig, Frans, Engels, Duits en Nederlands) een cd beluisteren maar je kan ook gewoon eender welke van de cd’s een keer opleggen niet alleen omdat dit altijd kan maar ook omdat de samenstelling zo is uitgewerkt dat je nooit een sfeerbeeld zal breken maar versterken.

De uitvoerders: Capilla Flamenca, Capella Pratensis, Continens Paradisi, Diabolus in Musica, Discantus, Ensemble Musica Nova, Ensemble Organum, La Morra, Oltremontano, Piffaro, Psallentes, Romanesque, Syntagma Amici en Vox Luminus. Stuk voor stuk meesters in het vak, een waarborg voor grote kwaliteit. Alleen voor die acht cd’s door de verschillende uitvoerders hier opgenoemd, zou je naar de cd-zaak stappen.

Het boek

Korte bijdragen – 8 hoofdstukken – over verschillende onderwerpen over de Vlaamse Polyfonie zijn in  vlotte leesbare én begrijpbare teksten gegoten. Jérôme Lejeune, Eugeen Schreurs, Antoine Gueber, Rebecca Stewart en Isabelle Ragnard stonden elk voor hun aandeel in. We lezen over ‘De belangrijkste veranderingen in de muziek en het muziekleven’, ‘Getuigenissen over de sporen van archaïsme in het Vlaanderen van de vijftiende eeuw’, ‘Sacramentsdag in Tongeren, een muzikale hoogdag anno 1444’, ‘De gewijde muziek van Binchois’, ‘Johannes Ockeghems kruisigingmis’, Muziek voor de hofkapel van Filips de Schone, Margaretha van Oostenrijk en aartshertog Karel’, ‘Het Requiem van Johannes Prioris’ en ‘Naspel’.

Naast de inhoud die leest als een roman, is er gekozen voor een zeer rijke, afwisselende illustrering die de heersende kunststijlen uit de periode van de Vlaamse Polyfonie in woord en beeld toont en daardoor de muziek nog beter begrijpbaar maakt.

Opnieuw mogen we bijzonder enthousiast deze uitgave verwelkomen. Het is baanbrekend hoe Ricercar de soms moeilijker toegankelijke ‘oude muziek’ voor iedereen dichter bij huis brengt en deze muziek doet begrijpen en genieten. De kwaliteit is net als de vorige delen in deze reeks opnieuw zo sterk dat we opnieuw, net als bij de voorgaande delen, een Gouden Label toekennen.