**** Als pure belcantozanger hoeven we hier de faam van Juan Diego Flórez niet meer te bezingen. Die is gegarandeerd en wordt door niemand betwist. Dit keer verrast Flórez met een volledig Mozart-programma. Hij doorloopt Mozarts hele scala: opera seria van vroeg tot laat, Duitse opera en de Da Ponte’s. Of hij ook hierin schittert? Wat dacht u!

Dat Flórez pas nu tot Mozart komt, heeft niets te maken met een tekort aan kennis, vertelt hij in een interview in Fonoforum (november 2017). Hij zingt al Mozart-aria’s van in zijn conservatoriumtijd in Lima. Het heeft ook niets te maken met een tekort aan waardering, want Mozart heeft voor hem iets magisch. Zijn muziek lijkt vaak eenvoudig, maar is perfect en doordacht, zonder intellectueel beladen te zijn. Ze spreekt direct tot het hart. Dat het toch zo lang geduurd heeft voor hij aan een Mozart-programma toekwam, is een gevolg van zijn druk bezet en bevraagd zijn in het belcanto-genre.

De ondertussen 44-jarige tenor vond het nu toch wel tijd om even een kleine stap terug te zetten naar de achttiende eeuw. Natuurlijk biedt ook Mozart voldoende kans voor stralende coloraturen en slimme versieringen. Bovendien wordt hij begeleid door een in de barok- en klassiek gepokt en gemazeld orkest: La Scintilla, een orkest dat ontstaan is in het opera-orkest van Zürich onder leiding van Riccardo Minasi, die sinds 2017 chef-dirigent is van het Mozarteumorchester Salzburg. Het begeleidde onder andere ook al vedetten als Joyce DiDonato, met wie Flórez in vele belcantoproducties samen zong. In de eerste aria van de cd, het mooie Fuor del mar uit Idomeneo, zet het hevig maar toch met mooie instrumentale details in en stuwt het Flórez tot heroïsche kracht. De lange frase in ‘minacciar’ zingt hij uiteraard in één lange mooie lijn. De helderheid van de stem herinnert mij aan de Britse tenor Stuart Burrows, die in de jaren ’80 een prachtige Idomeneo zong in de Munt. In de beroemde aria van Tamino (Dies Bildnis ist bezaubernd schön) valt vooral de fraaie klank van de stem op, maar komt de interpretatie me koel over. Helemaal anders daartegenover zingt hij Se all’impero uit La Clemenza di Tito: vol drama en tegelijk supervirtuoos. Hier werkt inderdaad de magie waarover hoger sprake. De twee Don Ottavio-aria’s (Don Giovanni) geeft hij karakter door een mooie tempo-controle en klemtonen waarbij de reprises extra betekenis krijgen. Teder en beheerst zingt hij Un’aura amoroso uit Cosi fan tutte. Het laatste fragment van de cd is de concertaria Misero! O sogno … Aura che intorno spiri die na een wat monotoon begin in theatraal drama losbarst. Jammer dat de Duitse tongval niet helemaal perfect is, wat vooral opvalt in Entführung aus dem Serail. Maar hoe dan ook manifesteert Juan Diego Flórez zich ook in Mozart als de zanger met prachtige tenorstem, vlekkeloze coloraturen en virtuoze versieringen. Een voor operaliefhebbers niet te missen cd.


  • WAT: Diverse werken van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
  • WIE: Juan Diego Flórez (tenor), Orchestra La Scintilla o.l.v. Riccardo Minasi
  • UITGAVE: Sony Classical 8985430862