De jonge Belgische sopraan Jodie Devos (1988) doorliep haar zangopleiding in snel tempo. In 2009 behaalde zij haar diploma in Namen. Ze vervolgde haar studie in Londen aan de Royal Academy, waar ze in 2013 met veel lof haar studie afsloot. 

De jonge Belgische sopraan Jodie Devos (1988) doorliep haar zangopleiding in snel tempo. In 2009 behaalde zij haar diploma in Namen. Ze vervolgde haar studie in Londen aan de Royal Academy, waar ze in 2013 met veel lof haar studie afsloot. 

Jodie Devos won al vele prijzen. Haar solistische optredens op podia van verschillende operahuizen hebben haar in staat gesteld een veelzijdig repertoire op te bouwen. In 2014 nam ze deel aan het Koningin Elisabeth Concours. Zij behaalde naast de tweede prijs de publieksprijs, uitgereikt door Musiq3. Op deze CD met live opnames van de halve finale en de finale brengt Jodie Devos een zeer afwisselend programma ten gehore. Ze zingt in vier talen, begint bij Beethoven en eindigt bij Bernstein. Haar optreden tijdens de halve finale wordt begeleid door het expressieve en zeer verzorgde spel van pianist Daniel Thonnard (tracks 1-7). In haar liedkeuze van de finale zingt Jodie samen met het Symfonieorkest van de Munt onder leiding van Roland Böer (tracks 8-12).

Expressief en dramatisch

Alle interpretaties van Jodie Devos worden gekenmerkt door een sterke verbeeldingskracht en dramatiek. Zij weet zich heel goed in te leven in de rollen die ze zingt en in de uitbeelding van haar liedteksten. Hoewel zij deze kwaliteit in elk lied en aria laat horen is zij op haar best wanneer ze kan communiceren, met het orkest, en met het publiek. Niet voor niets won ze dan ook de publieksprijs. Op die momenten is zij het meest uitbundig en geeft zij zich helemaal. En daar is ook de meeste kleur in haar vertolking te horen. Jodie heeft een zeer hoge sopraan en is in staat ragfijne melodische lijnen uit te spinnen. Ze laat prachtige en verzorgde coloraturen en glissandi horen.

Musical en operarepertoire

Jodie is naast een geweldige zangeres ook een ras-actrice. Het musical-en operarepertoire lijkt haar op het lijf geschreven. Jodie heeft een stem die grote zalen aan kan en het lijkt er op of zij daar ook op ingesteld is. Nadat zij Glitter and be gay van Leonard Bernstein, de rol van Cunegonde uit Candide, heeft vertolkt geeft het publiek een uitbundig en zeer verdiend applaus. In haar rol als Olympia, de pop uit Offenbach’s Les Contes d'Hoffmann zingt zij Les oiseaux dans la charmille. Dat bezorgt haar eveneens een zeer enthousiaste reactie van het publiek. Met veel humor, expressie en prachtige coloraturen laat zij Olympia tot leven komen. Haar vertolking van Verdi’s Caro Nome uit Rigoletto is indrukwekkend en belooft een grote toekomst, als die al niet begonnen is… Haar stem klinkt in deze aria als zilverdraad dat uit de hemel afdaalt.

In het liedrepertoire kan Jodie zich nog wat meer ontwikkelen, sommige liederen missen nog kleur en nuancering, bijvoorbeeld in Beethoven’s Christus am Ölberge.         Met de concertaria Vorrei Spiegarvi, één van Mozarts meest tedere aria’s, laat Jodie echter horen hoezeer deze muziek van Mozart haar past. Met lichte, dansante elegantie zingt ze de aria, innig en vooral één met het orkest.

Jodie weet zich met haar lichte, hoge stem zeer goed in te leven in Donizetti’s O luce di quest’anima (Linda di Chamonix). De vaart in deze aria weet ze expressief te benutten. In Debussy’s Apparition roept ze expressieve beelden op, die door het parelende pianospel van Thonnard worden begeleid. Prachtig gezongen!

Kortom, een prachtig document voor wie niet in de gelegenheid was het concours mee te maken. En een veelbelovend, en vooral communicatief talent!