Nominatie Gouden Label – Of de tweehonderdste verjaardag van Jacques Offenbach dit jaar veel weerklank zal krijgen, is nog de vraag. Jodie Devos, Belgische sopraan met internationale uitstraling, brengt hem en een aantal van zijn onder het stof belande werken alvast heerlijk tot klinken op de cd Colorature. Ze zet meteen een heerlijke hommage aan de componist op haar palmares.

Jacques Offenbach (1819-1880) is als operacomponist vooral bekend van zijn tragisch-melancholische meesterwerk Les Contes d’Hoffmann. Ook La Grande Duchesse de Gérolstein, La belle Hélène en Orphée aux enfers kunnen nog op bekendheid rekenen, maar daar houdt het ongeveer mee op. Zo zitten we meteen bij een pluspunt van deze cd, die Jodie Devos opnam met de steun van Le Palazetto Bru Zane, Centre de musique romantique Française. Het doel van deze stichting? Waardevolle, maar in de vergetelheid geraakte werken van de Franse romantiek terug onder de aandacht brengen. Le Palazetto Bru Zane doet daarbij een beroep op getalenteerde en geëngageerde uitvoerders, en tot die categorie kunnen we ‘onze’ Jodie Devos zeker rekenen. We krijgen op haar Offenbach-cd een serie aria’s uit werken die we nog nauwelijks kennen, laat staan opgevoerd krijgen. De fragmenten bevestigen stuk voor stuk de geestige finesse of fijne geestigheid zo typisch voor deze componist.

Temperament²

Met Boule de Neige en het Couplet de la dompteuse is de vrolijke toon meteen gezet. Het specifieke en ietwat metalige timbre van Jodie Devos klinkt hier wat nasaal, maar in het verdere verloop van de opname wordt het mooi rond en vooral super kleurrijk en wendbaar. De klanken huppelen en rollen over elkaar heen, het temperament druipt eraf. In elk stuk legt de charmante jonge zangeres de juiste stemming. Ze zingt met vaart en vlotheid, maar ook met ingetogenheid, zoals in de Invocation van Eurydice in Orphée aux enfers of met tedere charme in de Romance d’Elsbeth uit Fantasio. Ze beheerst moeiteloos de soms oncomfortabele tessituren en zet fantastisch mooi aangehouden noten neer. De “villes de garnison” uit Vert-Vert baden in een vrolijke sfeer. Deze ‘couplets’ van Corilla verantwoorden tegelijk op een ironische manier dat de dictie niet van die aard is om alle woorden te verstaan: Les paroles sont inutiles, Car on n’en comprend pas un mot. Als de roulades maar vlot zitten. En of Jodie Devos dat goed doet, die klanken laten rollen van superhoog à la Natalie Dessay – sta me even deze vergelijking toe! – naar lagere tonen. Als actrice slaagt ze er ook in de naïviteit en pseudo-techniciteit van Olympia weer te geven … Want ja, een paar aria’s uit Les contes d’Hoffmann konden toch niet ontbreken. Of de deugnieterij van la petite fruitière in het Rondo uit Mesdames de la Halle.

De muziek van Jacques Offenbach wordt perfect gediend door het enthousiasme en de overgave van deze frisse en vlotte vertolking van Jodie Devos. Ze gooit zich in de muziek van Offenbach zonder ooit de correcte frasering, de juiste stemming (vrolijk, weemoed, ironie, naïviteit) te missen. Alles klinkt soepel, natuurlijk en spontaan. De kleurenrijkdom van de hoge tonen vormt een panorama van coloraturen, mooi ondersteund door een fijnzinnig en sprankelend Münchner Rundfunkorchester onder leiding van Laurent Campellone. Een Gouden Label waard.


  • WAT: Offenbach Colorature
  • WIE: Jodie Devos (sopraan) & Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Laurent Campellone
  • WAAR: Alpha Classics 437