***** De concerten van La Fonte musica worden gekenmerkt door vocale en instrumentale virtuositeit die de complexiteit, details en gedurfde experimenten, typisch voor de Ars Nova en de Ars Subtilior, overbrengen.

De schitterende musici zijn Michele Pasotti, luit en directie, de sopranen Francesca Cassinari en Alena Dantcheva, de tenor Gianluca Ferrarini, Efix Puleo, viella da braccio, Teodoro Baù en Marco Frezzato, viella da gamba, Federica Bianchi, clavisimbalum en gotisch orgel, Marco Domenichetti, fluiten, Marta Graziolino, harp en Ermes Giussani, trombone.

Mooiere stemmen dan in deze opname kan u zich nauwelijks voorstellen. De expressie, articulatie en intonatie zijn meer dan perfect. Men brengt de liederen acterend, vol reliëf en diepgang. Instrumenten vervolmaken het geheel. Aanstekelijk, virtuoos en briljant. Devotie van Machaut wisselt af met guitigheid en sensualiteit van da Caserta. Vocale virtuositeit d.m.v. van melismen bij da Perugia en da Bologna vieren hoogtij. Alles klinkt zuiver, helder en oorspronkelijk. Dit is top, dit mag u geenszins missen.

Naar de bron van de polyfonie

La Fonte musica, opgericht in 2005, is een ensemble gespecialiseerd in laat middeleeuwse muziek op authentieke instrumenten. Het werd opgericht door Michele Pasotti om de muziek van de verbazingwekkend muzikale periode van het einde van de middeleeuwen tot het begin van het humanisme (ca. 1320-1440) te interpreteren, met bijzondere aandacht voor het Italiaans Trecento (14de eeuw). Aan de basis van elk project van La Fonte musica ligt filologisch onderzoek. Centraal binnen de interpretatieve idee van La Fonte musica staat het humanistisch imperatief tornare alle fonti, naar de bron (van de middeleeuwse polyfonie), naar de diepere betekenis van de teksten. Zij willen de muzikale grammatica van experimentele en verfijnde muziek vertalen.

Het begon met Visconti

Op elk concert wordt het ensemble door publiek en critici geprezen voor de precisie van hun intonatie, hun diep inzicht in de partituren en teksten, en een aanstekelijke, communicatieve energie. La Fonte musica organiseerde in samenwerking met de universiteit van Pavia, een internationale, musicologische bijeenkomst over muziek en kunst in de Visconti gebieden. Hun daaruit voortkomend, eerste opname project Le Ray au Soleyl. Musica alla corte pavese dei Visconti (1360-1410), verscheen in april 2011 en werd uitgegeven door ORF/Alte Musik. Onder andere Diapason schonk 5 diapasons en noemde het een indrukwekkende eerste cd. Ook andere critici hebben deze cd zeer positief beoordeeld. La Fonte musica registreerde haar tweede cd Metamorfosi ‘300. Trasformazioni del mito nell’Ars Nova in 2015.

Metamorfosen

De teksten vertellen over metamorfosen of gedaanteverwisselingen. Zo is er de geschiedenis van Dafne, die ervan droomde een boom te worden om te ontsnappen aan Apollo Quel perseguita, Philomene, omgevormd tot een nachtegaal, of Orpheus, die wilde dieren kon betoveren maar niet kon reizen in het rijk van de doden zonder de liefde te verliezen; Non sono dolce. Er is het prachtig verhaal van Calisto, bemind door Jupiter en omgevormd tot een beer om vervolgens het sterrenbeeld Ursa Major te worden Calextone, en er is de ongelukkige liefde tussen Ariadne en Theseus met het fataal labyrint, omgezet in een politieke allegorie. We horen van Medusa en haar verschrikkelijke blik, Diana en haar onfortuinlijke minnaar Acteon Non più al su’amante Diana piacque, en het bedrieglijk lied van Circe, de Bella Yguana, symbool van verleidelijkheid, in de hypnotische ban van muziek Si chome al Chanto della bella Yguana.


  • WAT: Metamorfosi Trecento
  • WIE:  La Fonte Musica , Michele Pasotti
  • UITGAVE: cd  ALPHA 286