• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 20 april 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

In Copland’s universum gaat het licht nooit uit

Wynold Verweij door: Wynold Verweij
6 juli 2020
in Cd & DVD
0
In Copland’s universum gaat het licht nooit uit
47
SHARES
172
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

**** Aaron Copland staat bekend als toonaangevende componist van typisch Amerikaanse muziek. Kenmerken zijn helderheid, sprekende kleuren en een uitgekiende orkestratie. De CD “Father Copland” voor kamerorkest zet zijn muzikale persoonlijkheid indringend neer.

Onafhankelijkheid

Aaron Copland (1900 – 1990) werd er als New Yorkse jongeman van Joods-Russische afkomst vroeg op gewezen dat hij zijn muzikale carrière alleen op gang kon trekken als hij zich onafhankelijk zou opstellen. Toen zijn leraar compositie hem liet weten dat hij zich niet moest laten ”besmetten” door de avant-gardisten pakte hij in 1921 zijn koffer en reisde naar Parijs. Daar werd hij leerling van Nadia Boulanger die hem de balans bijbracht tussen helderheid en terughoudendheid in het compositorisch proces.

De grenzen van zijn  artistieke mogelijkheden werden bijgeschaafd door andere “Parijzenaars” als Picasso, Joyce en Strawinsky. Nadat hij vier jaar later terugkeerde in de Verenigde Staten legde Copland  zich toe op  jazzy en later avant-garde composities. Pas vanaf 1936 kwam zijn “Amerikaanse periode” in beeld en dat was het tijdvak waarin hij het meeste succes boekte.

Americana

Het Württembergische Kammerorchester Heilbronn (WKH) heeft met de CD “Father Copland” aandacht besteed aan de Amerikaanse periode (1936-1949) van de componist. Dat mag gerust als een uitdaging worden beschouwd omdat de meeste recente uitvoeringen door grote en vooral Amerikaanse symfonieorkesten werden gerealiseerd. Het Zuid-Duitse orkest heeft het aangedurfd om het bekende Appalachian Spring terug te brengen tot zijn eigenlijke proporties – een suite voor dertien instrumenten.

Het is oorspronkelijk geschreven voor ballet, en wel in opdracht van de danseres Martha Graham. Copland schreef dit werk met de choreografie van Graham voor ogen. De compositie geeft muzikaal gestalte aan het pioniersleven in Pennsylvania met als centraal thema de hoop en verwachtingen van een pas getrouwd koppel .

Het WKH neemt de luisteraar mee in een idyllische road-trip door het oosten van de VS. Fluit en klarinet verwelkomen een dromerige en mistige zonsopgang in het begin, de dorpelingen worden vervolgens zachtjes gewekt door een hymne, strijkers spelen volkse deuntjes, de harmonieën zijn klassiek en toegankelijk. Het is duidelijk Copland met dit lucide stuk een breed publiek wilde bereiken en zich niet wilde vastpinnen op balletliefhebbers. Het WKH is er in geslaagd elke verleiding tot sentimentaliteit te ontlopen – iets waarin niet alle orkesten in slagen. Bovendien heeft het orkest het advies van Nadia Boulanger aan Copland om “te vermijden dat instrumenten elkaar in de weg zitten” nauwkeurig opgevolgd. Een staaltje van transparantie.

Het WKH met trompettist Wolfgang Bauer (trompet) en Céline Moinet (Engelse hoorn) is overtuigend met “Quiet City”, een ode aan de nachtelijke rust van New York.  Ook dit stuk is pas tot wasdom gekomen nadat het loskwam van zijn oorsprong. Die was muziek voor een experimenteel toneelstuk van Irwin Shaw. De muziek kwam er, het gelijknamige toneelstuk ook maar dat werd na twee voorstellingen afgeblazen. Copland heeft het toen herwerkt tot de huidige versie.  De Engelse hoorn en de trompet vormen een perfecte aanvulling om stilte in te vullen. De solisten beheersen het subtiele spel van rustig ademende diminuendo’s en heldhaftige crescendo’s tot in de puntjes. De luisteraar beleeft de stilte van de grote stad die altijd hoorbaar is, zich roert, soms blaast, soms zucht.

Het geluid van democratie

Het hoogtepunt van de CD is wat mij betreft het Concert voor klarinet. De hemel opent zich bij de eerste tonen van de klarinet die de elegantie van Satie paart aan de onvervuldheid van Mahler. Het bijzondere van het eerste deel is de fusie tussen het Europees klinkend weefsel van vertrouwde melodielijnen en de Amerikaanse openheid dankzij de grote en gedurfde intervallen.  De hierop volgende cadenza is een verdere ontwikkeling van die ruimtelijkheid. Jazzy en plagerig, hard en alarmerend, melodisch en onbevangen.

Het slotdeel introduceert de piano als percussie-instrument. De klarinet is in het begin diens meegaande gesprekspartner, maar samen besluiten ze toch maar tot een wervelende dans. De klarinet trippelt er tussendoor of zwengelt de motor aan met een opzwepende swing, begeleid door een rustig voortplukkende contrabas en ritmische strijkers. De instrumenten vullen elkaar perfect aan en maken voortdurend ruimte voor elkaar. Het klinkt democratisch en respectvol.

Klarinettist Sebastian Manz voorziet zijn Russische familieverleden en zijn Duitse opvoeding met meer recente Amerikaanse ervaringen en lijkt geboren voor dit werk. De geluidstechnici hebben er gelukkig voor gekozen om te laten horen dat de solist adem neemt of zijn riet laat resoneren. Ook dat komt deze interpretatie van Copland’s werk alleen maar ten goede.


  • WAT: Aaron Copland – Father Copland
  • WIE: Württembergische Kammerorchester Heilbronn o.l.v. Case Scaglione. Met Céline Moinet (Engelse hoorn), Sebastian Manz (klarinet), Wolfgang Bauer (trompet).
  • UITGAVE: Berlin Classics LC 062093, verschijnt op 15 mei 2020
  • BESTEL HIER: JPC

 

1 of 3
- +
Tags: Aaron CoplandBerlin ClassicsCase ScaglioneCéline MoinetSebastian ManzWolfgang BauerWürttembergische Kammerorchester Heilbronn
Vorig artikel

200 Jaar Henri Vieuxtemps met wereldpremière op CD

Volgend artikel

Licht in Gesualdo’s duisternis

Volgend artikel
Licht in Gesualdo’s duisternis

Licht in Gesualdo's duisternis

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

Oproep Raad voor Cultuur: geef 477 miljoen euro extra uit aan cultuur

5 dagen ago
De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

De kracht van het kwetsbare: Verdi’s La Traviata

7 dagen ago
Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

Vleugelpiano Peter Benoit (eindelijk) gerestaureerd

7 dagen ago
Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

Wordt Mechelen (terug) orgelstad?

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klarafestival Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Richard Strauss Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wim Henderickx Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist