**** Instrumentalisten en vocale solisten brachten als het ensemble Il Fondamento, o.l.v. Paul Dombrecht, op hun eigen gelijknamig label, de Lukas Passion uit van C.P.E. Bach/Homilius. Een waardige bijdrage aan het C.P.E. Bach jubileumjaar.

**** Instrumentalisten en vocale solisten brachten als het ensemble Il Fondamento, o.l.v. Paul Dombrecht, op hun eigen gelijknamig label, de Lukas Passion uit van C.P.E. Bach/Homilius. Een waardige bijdrage aan het C.P.E. Bach jubileumjaar.

Het is even wennen wanneer de vertrouwde, aanstekelijke stijl van de muziek van C.P.E. Bach grotendeels ontbreekt. De compositie is immers een remake door hem van een bestaande toonzetting van het Lucas evangelie, van de hand van Gottfried August Homilius (1714-1785). Homilius, uit het Saksische Rosenthal, was als organist, Kreuzkantor en Musikdirektor, verbonden aan drie kerken in Dresden. Dat we beide componisten dit jaar vieren (beiden zijn in hetzelfde jaar geboren), is uiteraard meegenomen.

De compositie is een ‘oratorische Passion’,  een  toonzetting van de ‘Leidengeschichte’ met secco-Recitatieven voor de evangelist (Reinoud van Mechelen) en voor de solisten/Soliloquenten en koralen. De tekst is in oude stijl getoonzet met in de aria’s enkele virtuoze, gefühlsbetonte  Melodiephrasen van de empfindsamer Stil, op de grens met de gedreven expressiviteit van de Sturm und Drang stijl.

Solisten

Ik wil de solisten niet bij naam met de vinger wijzen maar bepaalde aria’s missen soms wat juiste intonatie en expressie. Elkeen weet dat een ‘one to one’ bezetting (één stem per partij) of een bijna ‘one to one’ bezetting (twee stemmen per partij) uitermate riskant is. Dit blijkt ook weer eens op deze cd. Samenzang en balans van acht solisten die een koor vormen, missen soms wat precisie, wat de vocale, harmonische samenklank niet ten goede komt. In de uitvoering van de gewijde koralen gaat de ingetogen gebedsstemming soms een beetje verloren omdat bepaalde partijen meer geprofileerd klinken dan andere. Een zachte, homogene klank ware misschien wat meer luthers geweest.

Il Fondamento

‘Il Fondamento’ als instrumentaal ensemble speelt dan weer zoals we ze gewoon zijn. Hun klank is af, het samenspel is gaaf. Alhoewel ook zij bij wijlen wat diepgang en ‘heitere und muntere Schwung’ missen. Iets wat trouwens eerder een algemeen kenmerk is van deze uitvoering. Tempi zijn soms een beetje te snel of een beetje te traag. Beetje jammer. In vijf aria’s en één engelachtig terzet voor twee sopranen en tenor, krijgt u de gelegenheid te luisteren naar de fijne stemmen van de sopranen Caroline Weynants (rol van de ‘Magd’) en Amélie Renglet, de alten Clint van der Linde en Rob Cuppens, de tenoren Reinoud van Mechelen (zingt de twaalf recitatieven als evangelist) en de ‘Übeltäter’ Thibaut Lenaerts,  en de bassen Huub Claesens (rol van Jezus in de bas aria ‘Nun jünger, geh ich hin’) en Lieven Termont, die tevens de rollen van Petrus en Pilatus voor zijn rekening neemt.

Mooie compositie

De compositie bevat mooie, intieme momenten (bvb. de aria voor de altus ‘Ich, erhebe meine Blicke’) en innemende, licht dansante momenten zoals in de bijna walsende bas aria ‘Du sollst Trost und Gnade finden’. Galante gereserveerdheid treffen we dan weer aan in de pre-Mozartiaanse aria voor sopraan ‘Umgeben von der frevler Rotte’, mooi gezongen door Amélie Renglet en de unieke sonoriteit van een lutherse koraalmelodie, die de lyrische ontboezemingen van ingetogen, devote hartstocht aan elkaar rijgen, is zoals altijd een unieke, verheven belevenis. Een mooie compositie, een mooie cd.