• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 2 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Gustav Mahler – Symfonie nr. 8

Redactie door: Redactie
2 december 2013
in Cd & DVD
0
Mahler – Symphony nr 8 Royal Concertgebouw Orchestra  Riccardo Chailly
0
SHARES
159
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

****  Elke symfonie van Gustav Mahler (1860-1911) heeft een eigen ‘karakter’ en kan moeilijk met een voorgaande of een volgende vergeleken worden. De achtste springt er echter bovenuit en kreeg niet voor niets het epitheton “der Tausend”  omwille van het gigantisch aantal uitvoerders die ze vereist.

 

****  Elke symfonie van Gustav Mahler (1860-1911) heeft een eigen ‘karakter’ en kan moeilijk met een voorgaande of een volgende vergeleken worden. De achtste springt er echter bovenuit en kreeg niet voor niets het epitheton “der Tausend”  omwille van het gigantisch aantal uitvoerders die ze vereist.

Zware dobber

De naam van het orkest – het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam dat al een bewogen verleden heeft en een speciale band met die achtste symfonie – volstaat niet om een idee te geven van wie er zoals bij betrokken is. De dirigent natuurlijk – in het verleden Mariss Jansons, Bernard Haitink, Willem Mengelberg … zowat het hele rijtje van dirigenten die dit orkest mochten leiden. Aan de beurt is nu Riccardo Chailly met een zeer diafane visie op dit complexe werk. Maar er zijn ook drie sopranen, twee contralto’s, een tenor, een bariton en een bas voor nodig, naast vier koren (twee jongenskoren en twee gemengde volwassenenkoren) en vanzelfsprekend een volledig symfonisch orkest met maximale bezetting en toevoeging van een piano, een orgel, een mandoline, buisklokken, een althobo, 4 trompetten (off stage) en 3 trombones (off stage)… Duizend musici zullen dat wel niet zijn maar dit getal is natuurlijk metaforisch bedoeld.

Waterval

Het werk duurt zo maar eventjes 82 minuten en is tegelijk complex qua compositie maar eenvoudig qua structuur: slechts twee delen. Deel een is het Hymnus met als aanvang de pinksterhymne Veni Creator Spiritus. Waar Mahler in zijn ander symfonisch werk slechts ‘sporadisch’ stemmen gebruikt, zijn hier zowel koren als solisten ‘permanent’ aanwezig. Allemaal zeer volumineus. Vooral het einde van dit eerste deel is een waterval van klanken.

Deel twee bevat de Slotscène uit Goethes Faust. Andere romantische componisten haalden er ook hun mosterd, zoals Hector Berlioz en zijn Damnation de Faust, om er maar een te noemen, ook hij met een ‘volle’ bezetting overigens. Bij Mahler vertellen de solisten en de koren elk op beurt delen van het verhaal, met veel gewicht op de jongenskoren. Ter afronding is er het Chorus Mysticus – Alles Vergängliche – wat zowat het zwaarste en grootste muzikale geweld moet zijn dat ooit voor orkest bedacht werd.

Getormenteerd

Volgens Mahler zelf is deze symfonie “het universum dat in gezang uitbarst” en voor sommigen het werk dat ‘gemakkelijk’ te begrijpen valt. Nou ja… De tonaliteit is vrij stabiel (Es) maar de uitwerking van een en ander is, mijns inziens, vrij getormenteerd, naar het beeld van de gebeurtenissen die Mahler zelf meemaakte in het echte leven. Door toeval waren brieven van een minnaar van zijn vrouw Alma in zijn handen terechtgekomen. Mahler wou er alles aan doen om die relatie te verbreken en koos voor het ‘wapen’ waarmee hij het best kon strijden: de compositie van een hemelbestormend, megalomaan muziekwerk. De première vond plaats in München, op 12 september 1910 in aanwezigheid van beroemdheden zoals collega-dirigenten/componisten Bartók, Berg, Saint-Saëns … met pakweg 400 uitvoerders (geen 1000 dus) en met Mahler zelf als dirigent.

Niet echt vernieuwend

De uitvoering door Riccardo Chailly is dan wel zeer transparant – het is en blijft een grote inspanning, ook voor de luisteraar thuis – maar brengt in feite geen echt nieuwe elementen aan het licht. Naar mijn bescheiden mening is dat omzeggens onmogelijk, gezien het verleden en de iconen-dirigenten die zich hiermee reeds tot tandengeknars en tranengeween van de musici in het zweet gewerkt hebben. De opnametechniek is wel state of the art. Een must voor wie van Mahler houdt en die achtste nog niet in zijn of haar cd-theek heeft zitten. Een puik kerst- of nieuwjaarscadeau. Een kleine bémol, zo u wil: gezien de aard van het werk en de bezetting is het quasi onmogelijk dit in een normale huiskamer ‘correct’ weer te geven, of u haalt zich problemen met huisgenoten en/of buren op de hals…

Vorig artikel

Koninklijk Ballet van Vlaanderen

Volgend artikel

Lustrum Laureatenconcert Elisabethiade Leuven

Volgend artikel
Liebrecht Vanbeckevoort, Severin von Eckardstein

Lustrum Laureatenconcert Elisabethiade Leuven

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

15 uur ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

1 dag ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

2 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

2 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist