• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
maandag, 18 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Goerne | Schubert | Haefliger

Tim De Backer door: Tim De Backer
30 mei 2013
in Cd & DVD
0
Erlkönig werd Schuberts opus 1, Goerne is aan deel 7 in zijn reis door Schuberts liedkunst.
0
SHARES
11
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

**** Op Erlkönig – volume 7 in Matthias Goernes reis door Schuberts liedkunst – maken zowaar de minder populaire liederen de cd de moeite waard. Een tekort aan differentiatie in de titeltrack wordt goedgemaakt in talrijke dromerige passages…

“Erlkönig” is de titel van het zevende deel in de Schubertedition die Matthias Goerne opneemt voor het label Harmonia Mundi. Schubert schreef Erlkönig toen hij pas 18 jaar oud was en het werd zijn opus 1. Je zou verwachten dat dit ijzingwekkende lied met de wilde en fatale rit door het onheilspellende nachtelijke woud het hoogtepunt van de cd zou zijn. Dat is niet het geval. Matthias Goerne maakt te weinig differentiatie tussen de verschillende stemmen van de verteller, de vader, het kind en de elfenkoning. Daardoor verliest het lied een deel van zijn bijtende spanning en in de slotfrase “das Kind war tot” wordt “tot” zo neutraal gedebiteerd dat het onverschillig overkomt in plaats van aangrijpend. In het cd-boekje spreekt Christophe Grist van een “raadselachtige neutraliteit die de venijnige ambiguïteit van het verhaal versterkt”, maar bij spontane beluistering ga je het niet zover zoeken en wil je geraakt worden.

 

Alinde

 

Ook andere bekende liederen op deze cd (Die Forelle, Nachtviolen) zijn niet de meest geslaagde. Maar een aantal – ook minder populaire – liederen maken de cd meer dan de moeite waard. Zo betovert Goerne met het simpele woordje “wo” (Der Wanderer: “immer fragt der Seufzer: wo?”) of zingt hij een dromerig echo-effect in Alinde. Dit lied is voor mij het hoogtepunt van de cd. Het mooie voorspel in de piano leidt naar het koortsachtig zoeken naar de geliefde met een surreële toets op het einde, die Goerne goed ligt. Hij fascineert in de liederen die iets hallucinerends hebben, zo ook in Widerschein, een dromerig, mysterieus en wondermooi lied. Bizar dat het mislukt is in Erlkönig. Durft er al eens wat tremolo op het lage register zitten, zijn stem is nog steeds buigzaam.

 

Goernes grootste troef blijft dat hij de zangerigheid van zijn timbre koppelt aan een grote zeggingskracht. Zuivere virtuositeit interesseert hem niet, hij hecht te veel waarde aan een inhoud waar hij kan achter staan. Dit keer is zijn begeleider Andreas Haefliger, met wie hij in 1996 al een Schubert-opname maakte voor Decca. Jammer dat Haefliger ietwat routineus speelt en niet altijd het tempo van de zanger respecteert.

 

Vorig artikel

Petite Messe Solennelle

Volgend artikel

Poeta steelt de show

Volgend artikel
Koor en soli: er bleven maar zigeuners uit dat bakje komen, wat voor een grappige start zorgde.

Poeta steelt de show

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

2 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

4 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

6 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Cultuurkanaal Podium 19

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist