***** Naïve bracht onlangs een schitterende CD uit met een glansrol voor bas-bariton Evgeny Nikitin. Op de CD zijn behalve aria’s van Richard Wagner ook louter instrumentale delen uit de opera’s van deze componist te horen. Als duo partner van Nikitin heeft Michaela Schuster een indrukwekkende bijrol. Het fijnzinnige orkestspel van Orchestre Philharmonique Royal de Liège completeert deze opname en maakt de CD tot een feest om naar te luisteren.

Evgeny Nikitin

Evgeny Nikitin’s warme, donkere stem vertolkt de aria’s van Wagner genuanceerd en met een prachtige dictie. In alle fragmenten is de tekst goed te volgen en verstaanbaar. Zijn kleurrijke interpretatie dwingt respect af, zoals in Die Frist ist um uit Der Fliegende Holländer, waar Nikitin de donkere dreiging van het verhaal en de muziek imponerend neerzet. In Tannhäuser’s Wie Todesahnung is een melodieuze, gevoelvolle Nikitin te horen, die daarbij begeleid wordt door zinderende strijkers. In de muziek uit Die Walküre horen we Nikitin als Wotan, waarbij een gloedvol Leb’wohl klinkt. Nikitin staat ver boven de muzikale stof en zijn vertolkingen zijn overal stromend. Er klinkt een enorme ruimte in zijn stem.

Lohengrin

Nikitin en Schuster zingen samen uit Lohengrin, waarbij zij Frederick en Ortrud gestalte geven. Michaela Schuster heeft een indrukwekkend aantal Wagnerrollen op haar naam staan en toont zich een waardige partner van Nikitin. Ze is een veelzijdige mezzosopraan die niet alleen opera zingt, maar haar sporen mede heeft verdiend in het lied- en oratorium genre. De pijnlijke confrontatie tussen Frederick en Ortrud wordt door beide zangers vol dramatiek weergegeven. Het is de langste passage van deze CD en Schuster straalt prachtig in de hogere regionen van haar stem. Haar sterke stem wisselt moeiteloos tussen krachtige en fragiele passages, waarin ze zeer transparant bljft.

Orkest

Christian Arming leidt het Orchestre Philharmonique Royal uiterst fijnzinnig door de vele contrasterende passages heen. Arming volgt zijn solisten vol aandacht en nergens overspeelt het orkest de zangers. In de louter orkestrale fragmenten klinkt het orkest dan weer jubelend, met fanfare-achtige momenten, dan weer zeer verstild, maar steeds smaakvol en verfijnd.

Balans

Op de CD is een mooie opbouw en afwisseling van orkestrale en vocale passages te beluisteren. De keuze van de muziekfragmenten toont zowel een jonge als een rijpere Richard Wagner. Waardevol is dat het boekje bij de CD de teksten weergeeft van de gezongen aria’s en in een korte toelichting voorziet over de betreffende opera. Voor nieuwkomers is deze CD een mooie kennismaking met Richard Wagner. Een juweeltje!