*** Een guitige snoet met een schalkse pet: de cover van de cd laat er geen twijfel over bestaan dat Anna Bonitatibus op deze cd een reeks Hosenrollen presenteert. De mezzo heeft ze uit het ruime repertoire geplukt, van barok over Mozart en belcanto tot Strauss en de musical Victor Victoria van Henry Mancini. De vertolking kan soms bekoren, maar zeker niet altijd.

De barokaria’s van Händel en vooral Vivaldi (Farnace) overtuigen het meest. Als Farnace buit Bonitatibus verfijnd elk hoekje van haar stem uit. Hier gaat een verbluffende flexibiliteit gepaard met dramatische expressie (“engombra di terror”). Ook als Orphée in Gluck/Berlioz is de kleurenrijkdom van de stem in zowel het hoge als het diepere register bewonderenswaardig. Terwijl in de belcanto-aria’s het vibrato nog net voldoende gecontroleerd is, ontspoort het evenwel in andere aria’s (Nicklausse in Contes d’Hoffmann) en zeker als Octavian in Strauss’ Rosenkavalier. Ze krijgt in deze aria – een van de heerlijkste van Strauss’ melodieën –  van het orkest nochtans een intro als kostbare zijde en ze zet met melancholie in, maar dan ontsiert het sterke tremolo de aria. Bovendien is haar dictie hier zo slecht dat de tekst onverstaanbaar is.

In een van de populairste fragmenten, Voi che sapete van Cherubino in Le Nozze di Figaro, stoort ook het vibrato, en lijkt ze wel bang dat er te veel sleet op de aria zit zodat ze die met extra versiering en fantasie wil redden. Een cd van wisselend gehalte dus met een zeer diverse keuze van fragmenten, die soms ook wel bijzonder kort zijn om de kans te bieden in de sfeer van de aria te komen. Jammer, want Bonitatibus heeft haar talent eerder al bewezen.


  • WAT: En travesti
  • WIE: Anna Bonitatibus (mezzosopraan), Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Corrado Rovaris
  • UITGAVE: BR-Klassik 900318