Nominatie Gouden Label – Er was veel te doen rondom het feit dat Roeland Hendrikx, laureaat Gouden Label Carrière 2018, het Klarinetconcerto van Mozart kon opnemen met het London Philharmonic Orchestra. Een topper, jawel, maar de CD biedt meer, en of !

Dedications, toewijdingen, kan in één woord beter omschreven worden waar deze opname, niet de eerste de beste, voor staat? Kon bijvoorbeeld Mozart zonder toewijding zijn nooit volprezen klarinetconcerto schrijven? Kan eender welke musicus het uitvoeren zonder toewijding? Dat kan niet. Het kan ook niet in het eerste werk op deze cd, het veel minder gekende klarinetconcerto van Gerald Finzi (1901-1956). Hij was de klarinet zeer genegen en schreef er vele werken voor. Het concerto tekent sferen die niet altijd zo vrolijk klinken, spanningen zijn bijna de rode draad doorheen het werk, een soort angst bijna die doorweeft wordt met verzachtende dromen. Het werk beluisteren vraagt een aandacht die verder gaat en je aanzet tot opnieuw luisteren om het beter te begrijpen. Dit is geen concerto dat zomaar iedereen kan uitvoeren, laat staan de moed heeft het te vereeuwigen in een opname. Roeland Hendrikx doet het en met een overtuiging die je mee opzuigt in al waar dit concerto voor staat. Het ontsnapt aan de luisteraar welke moeilijkheden de solist moet doorworstelen om in een vloeiend spel Finzi’s verhaal te brengen. Hendrikx doet het maar.

Ja, dé Mozart op dé klarinet

De blikvanger is ontegensprekelijk Mozarts Klarinetconcerto, hoe kan het ook anders. Er is niet een werk zo vermaard voor de klarinet als dit concerto. Ik moet je niet vertellen waarom, ook al zou het de eerste keer zijn dat je het hoort dankzij deze opname. Luister en je weet het. Luister opnieuw, je hoort ineens andere dingen, en opnieuw weet je het. Zo is dat met geniale dingen in muziek, in tekst, in schilder-, beeldhouw- en bouwkunst of welke kunstvorm dan ook, dat ik ook zo in elke vorm van wetenschap. Dat maakt nu eenmaal het genie tot genie, die extra die de gewone mens niet zo heeft, maar hem wel overmant.

Het is niet de eerste noch de laatste opname van dit klarinetconcerto. Moest er dan zo nodig nog één bij? Mijn antwoord: JA ! Al was het alleen al maar voor het andante. Waar Roeland Hendrikx al  bijzonder subtiel en ragfijn is in het concerto van Finzi op een wijze dat je je geen betere interpretatie kan inschatten, zo is hij hier waar het kan nog intenser. Door een minder prettige fout van de Belgische post die de cd ruim een maand na verzending bezorgde, samen met een hele reeks andere cd’s die ze blijkbaar verzameld hadden om eens in de brievenbus te droppen wanneer het hen paste, beluisterde ik de cd op een persoonlijk erg emotioneel moment.

Geloof me of niet, het kon niet beter vallen want ja, deze uitvoering heeft me geholpen om de bijzonder zware negatieve ervaring van die dag te verwerken. Of iets anders van muziek geholpen zou hebben? Ik weet het niet en ik zoek het ook niet uit, het lukte met dit andante dat ik die dag een paar keer beluisterde. Nee, de cd heb ik die dag bewust niet gerecenseerd, dat zou ook niet gelukt hebben omwille van de emoties die ik moest verwerken. Het is misschien wel een oogopener dat deze cd, en zeker het andante van Mozarts klarinetconcert en welja, in deze uitvoering, therapeutisch kan werken. Noteer het alvast. Een oneindig dank u wel aan Wolfgang Amadeus Mozart op de eerste plaats, maar ook aan, onder meer, Roeland Hendrikx!

Hoe het verder allemaal klinkt? Dàt zal je horen. Voilà, wie nu nog een hele resem woorden van mij verwacht hoe het klinkt is er aan voor de moeite. Waarom? Omdat er niet meteen de juiste woorden zijn, daarom. Want ja, koop alstublieft deze cd, doe jezelf dit cadeau en geef hem waar het kan als geschenk, raad hem aan. Favoritisme voor Roeland Hendrikx denkt u? Het is misschien mogelijk, maar er is meer. En dat hoor je in het derde werk op de cd…

Max Bruch zijn dubbelconcerto voor klarinet en altviool

“Huh?”, hoor ik velen al denken met gefronste wenkbrauwen. Is er een dubbelconcerto voor klarinet en altviool? Rare combinatie toch want wie komt daar nu op? Dan vraag ik me af waarom dit een rare combinatie zou zijn. Keer de vraag eens om: waarom is er niet meer voor die combinatie, al dan niet met orkest, geschreven?

Roeland Hendrikx wist een van de Vlaanderens opvallendste altviolisten te strikken en geeft hem meteen een internationale duw in de rug – zeer terecht! – om de solopartij voor de altviool op hem te nemen. Wat een harmonie tussen die twee ! Tussen de regels geef ik nog snel toe dat ik dit werk ook niet kende. Dankzij Roeland Hendrikx en Sander Geerts is dit goedgemaakt. Om het eens anders te doen dan anders koos Bruch niet alleen voor de klarinet en de altviool als solo-duo, maar hij gooide ook de klassieke vorm van een concerto om en begint met een andante dat door twee allegro’s wordt gevolgd.

Ontdek dit concerto en ontdek hoe twee van onze topsolisten de wereld aan hun voeten krijgen. Zij alleen? Nee, ze doen dat samen met het London Philharmonic Orchestra geleid door een van ’s werelds beste dirigenten, de veel te bescheiden Martyn Brabbins. Wat deze man onder handen neemt, is altijd zonder uitzondering van een muzikale zeldzame visie die getuigt van absolute inleving in het leven en werk van de componist. Het is een grote gave die te weinigen hebben. Voor mij hoort Brabbins bij de top 10 van de dirigenten die je moet aan het werk zien en horen. De man weet ook altijd te gaan voor onbekender werk en kiest voor uitsluitend de muziek, naam of geen naam, als de kwaliteit er is, gaat hij ervoor. Kon er een beter mens gevonden worden om onze twee Vlaamse namen mee internationaal definitief op de kaart te plaatsen?

U ziet het beste lezer, er zijn zoveel elementen, waarvan ik er maar een paar kan aanhalen, die een Nominatie Gouden Label verantwoorden. Zelden beluister ik een cd zo dikwijls om zeker te zijn dat mijn eerste indruk de juiste was en telkens ben ik er meer van overtuigd. Ja dus, een Nominatie Gouden Label !


  • WAT: Dedications- works for clarinet & orchestra
  • WIE: Roeland Hendrikx, Sander Geerts, Martyn Brabbins, London Philharmonic Orchestra
  • UITGAVE: Evil Pinguin Classic, 2018 EPRC 00026