*** Verjaardagen van componisten worden in de klassieke muziekwereld over het algemeen graag herdacht. De driehonderdste verjaardag van Leopold Mozart (1719-1787) toont aan dat het niet altijd de regel is. Vooral beroemde en populaire componisten genieten immers van die extra aandacht. En toch: af en toe is een verjaardag ook aanleiding om een minder bekend componist in de kijker te zetten.

Is Leopold Mozart dan minder bekend? Jazeker, toch als componist, want hij wordt vooral belicht als de vader die zijn wonderkind Wolfgang tot een superster maakte. Zelfs Wolfgang Amadeus Mozart zelf bekommerde zich nauwelijks om de nalatenschap van zijn vader. Toch had hij wel respect voor de educatieve gidstocht die hij aan zijn vader te danken had, al distantieerde hij zich geregeld van hem. Maar na het componeren van zijn eigen Grosse Messe in c-moll (KV 427), en vier jaar voor het overlijden van Leopold, verwees hij toch deemoedig naar de kerkmuziek van zijn vader en klaagt aan dat ze schromelijk verwaarloosd is.

Een toe te juichen initiatief dus dat de Bayerische Kammerphilharmonie – gevestigd in Augsburg, de geboortestad van Leopold – de Missa Solemnis een opname waardig acht. Ze hebben met Alessandro de Marchi een dirigent die zich graag inzet voor te weinig bekend werk. Hij voert het kamerorkest aan met fijnzinnigheid in de toon naargelang het misdeel en brengt de sacrale muziek vinnig maar met nuance. Een ingetogen Gratias agimus tibi en een krachtig Hosanna in excelsis, om maar dit als voorbeeld te noemen. Het koor Das Vokalprojekt biedt een innig-religieuze klank. Luister maar eens naar het Et incarnatus est. En bij het solistenkwartet valt enkel de tenor een beetje uit de toon, met een wat houterige stem en weinig soepel legato. Sopraan en alt zorgen voor een mooie afwisseling in het slotvers Miserere nobis van het Gratias agimus tibi. Ze zingen hun solopassages mooi, net als de bas.

Deze opname haalt deze cantate-achtige mis van Leopold Mozart dus terecht uit het ‘collectieve vergeten’, zoals Sylvie Kürsten het in haar toelichting bij de cd noemt. Het is een mooi eerbetoon aan de 300-jarige verwaarloosde vader-componist van Wolfgang Amadé.


  • WAT: Leopold Mozart (1719-1787) – Missa Solemnis
  • WIE: Bayerische Kammerphilharmonie en Das Vokalprojekt o.l.v. Alessandro de Marchi – Arianna Venditelli (sopraan) – Sophie Rennert (alt) – Patrick Grahl (tenor) – Ludwig Mittelhammer (bas)
  • UITGAVE: BR-Klassik – AP205