Alleen al de prachtige cover is reden genoeg om de CD Henricus Isaac, Nell’ tempo di Lorenzo de’ Medici & Maximilian I, 1450-1519 aan te schaffen. De geweldig samengestelde en zeer diverse opname van de muziek van Henricus Isaac plaatst de luisteraar als het ware aan het hof van Maximiliaan van Oostenrijk of de rijke familie de’ Medici. Een muzikale reis doorheen het leven van componist Henricus Isaac.

Hespèrion XXI is zonder twijfel één van de meest gerenommeerde muziekgezelschappen voor renaissancemuziek. Zijn authentieke blaas- en strijkinstrumenten vormen samen met percussie en de stemmen van La Capella Reial de Catalunya onder leiding van de ervaren Jordi Savall een hemelse combinatie. De CD verhaalt de belangrijke gebeurtenissen in zijn leven en zijn vele reizen doorheen Europa in zeven delen.

Deel één beschrijft de eerst kwarteeuw van Isaacs leven: zijn geboorte met een feestelijke fanfare, de dood en opvolging binnen de familie de’ Medici met een motet en het instrumentale La Morra en het einde van de Honderdjarige Oorlog met een vierstemmig motet. La Morra is één van de meest opvallende passages op de hele cd: het gebruik van een twinkelende bel tussen het samenspel van viola’s da gamba geeft dit instrumentale werk een bijzonder karakter.

In deel twee en drie volgt Isaacs vertrek uit Innsbruck om in Florence voor Lorenzo de’ Medici te gaan werken, waar hij huwt met een Florentijnse. Florenzo sterft in 1492, het jaar van de ontdekking van de Nieuwe Wereld door Columbus en de val van Granada. La Capella Reial de Catalunya levert een fantastische prestatie met het Duitstalige lied Innsbruck, ich muß dich lassen. Heerlijk helder klinkt het en, met uitzondering van bepaalde harmonische structuren, doet zelfs denken aan een choral van Bach, hoe anachronistisch het ook moge zijn.

Het feestelijke carnavalslied Hora e di maggio valt op door het vrolijke samenspel van tamboerijn, fluit, luit en strijkinstrumenten in combinatie met de duidelijk in renaissancemuziek gespecialiseerde zangers. Dit staat duidelijk in contrast met het instrumentale strijdlied dat daarop volgt waarin koperinstrumenten en schelle houtblazers op begeleiding van een veldtrommel een veldslag tussen de Florentijnen en de Genuezen bezingen.

Deel vier tot zeven beschrijven de laatste kwarteeuw van Henricus Isaacs leven. Zijn verblijf aan het hof van keizer Maximiliaan van het Heilig Roomse Rijk wordt bezongen met twee complexe motetten (waarvan de eerste weer de bijzondere bel bevat en de tweede zesstemmig is). Daarna volgt zijn terugkeer naar Italië met een rijkelijk instrumentaal en bezongen motet. Het einde van Isaacs leven wordt wederom bezongen met een Duitstalig lied met de titel O Welt, ich muß dich lassen dat bijzonder hard doet denken aan het lied dat zijn vertrek uit Innsbruck beschreef.

De laatste track op de CD bezingt met het motet Christus, filius Dei in zes stemmen de kroning van Karel V, de nieuwe keizer van het Heilig Roomse Rijk. Meteen ook het langste werk op de CD, met een lengte van 12’21. Prachtige prestatie van Hespèrion XXI en La Capella Reial de Catalunya onder de deskundige leiding van Jordi Savall, een aanrader voor wie zich wel een graag aan een vroeg 16e-eeuws hof waant.


  • WAT: Henricus Isaac, Nell’ tempo di Lorenzo de’ Medici & Maximilian I, 1450-1519
  • WIE: La Capella Reial de Catalunya en Hespèrion XXI o.l.v. Jordi Savall
  • UITGAVE: Alia Vox Records (AVSA9922)