*** Met de balletten Romeo en Julia (1935-’36) en Cinderella (1940-’44) pikte de Russische componist Sergei Prokofiev (1891-1953) zijn graantje mee van de onder les Ballets Russes (Sergei Djagilev) herboren ballettraditie in het begin van de 20ste eeuw. Het Brussels Philharmonic o.l.v. Stéphane Denève brengt met de CD Romantic Suites een eigenzinnige, maar degelijke uitvoering op de markt, al mocht het voor mijn part toch een beetje meer Prokofiev zijn!

Na een niet geslaagd verblijf in de Verenigde Staten (1918-1920) vestigde Prokofiev zich in Parijs (1920-1936), waarna hij door Stalin – waarmee hij z’n sterfdatum deelt – toch terug naar Rusland werd gelokt. Daar schreef hij de balletten Romeo en Julia en Cinderella. De muziek van de balletten werd door de componist zelf nog herwerkt tot 3 suites (Romeo en Julia: opera 64Bis, 64ter en 101; Cinderella: opera 107, 108 en 109) met een verschillende inhoud. Stéphane Denève stelde aan de hand van de 3 suites voor elk ballet een eigen Romantische Suite samen. Die twee suites werden nu uitgebracht door Deutsche Grammophon.

Denève laat de narratieve vertelling prevaleren boven de muzikale inhoud. En juist daarom wil deze uitvoering snel vervelen en beklijft ze niet genoeg. Met de sonoriteit is nochtans niks mis: de strijkerspartijen zijn bijzonder egaal en ook hout en koper klinken zeer evenwichtig en gebalanceerd. De uitvoering klinkt degelijk, opgepoetst en rimpelloos, maar daarom ook een tikkeltje vlak. Uitermate veel aandacht werd besteed aan de programmatische component van Prokofiev’s balletten, veel minder aan de eigenheid van de componist zelf.

Het geheel heeft moeite met de 20ste eeuwse esthetiek van Prokofiev (hoewel de componist niet echt als vernieuwer geboekstaafd staat) en heeft meer weg van romantische programmamuziek. Zelfs het dissonante begin van Romeo en Julia mist verscheurende spanning, geladenheid en nervositeit. De muziek kabbelt een eind weg in plaats van de stromen. Het is allemaal net iets teveel “Peter en de Wolf”, net iets te weinig “Skythische Suite”. Net iets teveel “Franse” gestileerdheid (Berlioz), net iets te weinig “Russische” kwelling (Rimsky Korsakov).

Met deze CD heb je zeker degelijkheid in handen … maar geen authentieke Prokofiev.


  • WIE: Brussels Philharmonic o.l.v. Stéphane Denève
  • WAT: Romantic Suites van Prokofiev, eigenzinnige samenstelling van Romeo en Julia en Cinderella
  • UITGAVE: Deutsche Grammophon, nr. 481 654-8