Zo viel de cd Harpgetijden in onze brievenbus. Het mooiste hoesje dat ik ooit in mijn handen kreeg. Op de achterkant viel mijn oog op de term muziekdoosje. Ik opende de flappen en zag nog meer schilderijen, allen in zeethema. Ik wilde er in duiken, terstond.

En zo gebeurde het ook. Harpiste Katleen De Vylder, zelf woonachtig aan de kust, maakte een compositie die je vervoert naar haar wereld. De Vylder is concertharpiste en nam reeds een vijftal eerdere cd’s op met overwegend eigen bewerkingen van klassieke thema’s en componisten. Ze stond op een brede waaier van podia en ontdekte een mooi evenwicht tussen de wereld van het klassieke, de folk en het woord. Daarbij heeft ze een neus voor wat heemkunde en traditie inhoudt.

De luisterervaring werkt bevrijdend. Er wordt in deze tijden heel wat rommel aangeboden wat zogenaamde relaxatiemuziek betreft. Wanneer men naar de compositie van Harpgetijden luistert, ontdekt men échte muziek die je diep kan ervaren en tot rust brengt door het volgen van natuurkrachten zoals wind, mist en zon, door fauna en flora zoals zonnedauw, zeekristallen of tuimelaars. Het heeft iets middeleeuws waardoor je aan deze tijd wil ontsnappen. De klanken werden getoondicht op een concertharp Salvi Scolpita.

Neen, sterren kan ik dit album niet geven. In zijn eigen wereld verdient Harpgetijden zoveel sterren als aan de hemel en in de zee. Wilt u er ook in verdwalen, aarzel dan niet en bezoek de website van deze bijzondere toondichteres.


 

  • WAT: Harpgetijden
  • WIE: Katleen De Vylder
  • UITGAVE: Hemelsleutel 2017, illustratie Aan het strand van De Haan: Johanna Conie, Layout Reinhart Paelinck, © Katleen De Vylder