• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zondag, 17 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Alexander Borodin, Strijkkwartetten nrs. 1 & 2

Redactie door: Redactie
22 januari 2014
in Cd & DVD
0
Borodin - String Quartets Nos 1 and 2 - Fitzwilliam String Quartet
0
SHARES
38
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

**** De meeste melomanen komen slechts laat in hun muziekminnend leven tot het beluisteren van kamermuziek. Dat is vreemd omdat musiceren (naast iemand die zichzelf begeleidt op een instrument) met twee, drie, vier… tot een relatief kleine groep vrienden, familieleden, gelijkgestemden (!) omzeggens aan de basis ligt van de muziek. Er is natuurlijk de kerkmuziek waar al eens met z’n allen meegezongen werd, maar tot inclusief Ludwig van Beethoven (1770-1827) en zelfs nog iets later waren zelfs ‘grote’ orkesten relatief… klein.  Anderzijds wordt men als jonge melomaan graag overdonderd door het geweld van een Tsjaikovski (Ouverture 1812), Mahler (Symfonie der 1000) of Verdi (Requiem). Vandaar… 

**** De meeste melomanen komen slechts laat in hun muziekminnend leven tot het beluisteren van kamermuziek. Dat is vreemd omdat musiceren (naast iemand die zichzelf begeleidt op een instrument) met twee, drie, vier… tot een relatief kleine groep vrienden, familieleden, gelijkgestemden (!) omzeggens aan de basis ligt van de muziek. Er is natuurlijk de kerkmuziek waar al eens met z’n allen meegezongen werd, maar tot inclusief Ludwig van Beethoven (1770-1827) en zelfs nog iets later waren zelfs ‘grote’ orkesten relatief… klein.  Anderzijds wordt men als jonge melomaan graag overdonderd door het geweld van een Tsjaikovski (Ouverture 1812), Mahler (Symfonie der 1000) of Verdi (Requiem). Vandaar… 

Dit alles om u ertoe te bewegen geregeld naar kamermuziek te luisteren, naar een strijkkwartet bijvoorbeeld, dat beschouwd kan worden als de oervorm van elk meerstemmig werk (voor grotere bezetting). Joseph Haydn (1732-1809) was hierin hét voorbeeld voor praktisch elke componist na hem.

Onbekend, onbemind?

Waarom Alexander Borodin (1838-1887), buiten zijn opera Prins Igor en zijn Derde Symfonie, vrijwel onbekend is bij het grote publiek wordt gauw duidelijk. Hij stierf vrij jong – zoals wel meer zeer beroemd geworden componisten – en schreef amper een vijftigtal werken. Hij was namelijk in de eerste plaats professor scheikunde en kreeg in Rusland wel een standbeeld als wetenschapper, maar niet als componist.  

Zelf had hij het er lastig mee “tegelijk Glinka en Stupishin” – kunstenaar en wetenschapper – te zijn. Toch groeide hij, samen met Moessorgski, Rimski-Korsakov, Cui en Balakirev uit tot dat Machtige Hoopje dat (met uitzondering van Balakirev) ondanks een gebrekkige muzikale basisvorming, de vijf grote Russische nationalistische componisten leverde.

Dubbeltje

Zoals zijn collega’s schreef Borodin muziek met Germaanse (lees: Duitse) associaties. Zijn Strijkkwartet nr. 1 in A was aanvankelijk een groot succes maar Borodin maakte de “fout” door later een tweede te schrijven dat precies de juiste ingrediënten had (o.a. qua schriftuur en lyriek) om een wereldhit te worden en… het eerste kwartet in de vergeethoek te duwen. Hoe een dubbeltje rollen kan. Het eerste deel van het Strijkkwartet nr. 2 in D is een en al lyriek en klinkt meteen vertrouwd in de oren. Dat betekent niet dat de andere delen – en evenmin het volledige eerste kwartet – minderwaardig zouden zijn. Ik verraad hier niet de “geheimen” van deze muziek en zal ook het genot niet verpesten van een eerste eye-opening (of in dit geval ear-opening) beluistering. Borodin vertelde aan al wie het horen wou dat hij de mosterd voor zijn eerste strijkkwartet was gaan halen bij Ludwig van Beethoven, in diens Kwartet in Bes (opus 130).

Fitzwilliam String Quartet

Bij ons omzeggens onbekend, heeft het Fitzwilliam String Quartet bij insiders (in het bijzonder in Groot-Brittannië) ruim zijn strepen verdiend. Als studenten in Cambridge vonden ze elkaar al in 1968 en toen ze in 1971 afstudeerden werden ze meteen het Quartet in Residence van het Music Department aan de universiteit van York, als opvolgers van het Amadeus Quartet (een referentie die kan tellen). Ze geraakten helemaal “in the picture” met hun vertolking van de iconische strijkkwartetten van Dmitri Sjostakovitsj. Ze werden zelfs “echte vrienden” van de componist (zijn eigen woorden) en kregen de eer zijn dertiende kwartet voor het eerst te mogen uitvoeren op Britse bodem. Na de dood van Sjostakovitsj (1975) wist niemand minder dan Benjamin Britten te vertellen dat Sjostakovitsj hen “de beste uitvoerders van zijn kwartetten” vond. Ik hoor hen bijzonder graag in beide kwartetten van Borodin: een cd die zo ongeveer meteen voor het grijpen blijft liggen telkens als ik eens platgetreden paden wil verlaten… 

Vorig artikel

Italianità en “modestia”

Volgend artikel

Tijdgenoten – 1

Volgend artikel
Proba me Deus, Muziek van Constantijn Huygens en tijdgenoten, Spaarne

Tijdgenoten – 1

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

Beethoven Songs and Folksongs in een perfecte match met Ian Bostridge en Antonio Pappano

1 dag ago
Cultuurkanaal Podium 19

Persconferentie – presentatie ‘PODIUM 19 van start’

3 dagen ago
Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

Nieuwe rubriek op Klassiek Centraal

6 dagen ago
Cultuurkanaal Podium 19

Cultuurkanaal Podium 19

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist