• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
maandag, 8 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

2 x Charpentier, en nu eens niet het Te Deum

Redactie door: Redactie
26 januari 2014
in Cd & DVD
0
Marc Antoine Charpentier
0
SHARES
11
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Hoe zeer het vanaf 1954 bijdroeg tot de hernieuwde interesse in de Franse Barokmuziek, wil ik het nu even niet hebben over de wereldberoemde tune van de eurovisie-uitzendingen. Ondanks de omvang van zijn oeuvre is er relatief weinig van zijn muziek uitgebracht op cd. De labels Ricercar en Novum brengen daar wat verandering in. Interessant.

 

Hoe zeer het vanaf 1954 bijdroeg tot de hernieuwde interesse in de Franse Barokmuziek, wil ik het nu even niet hebben over de wereldberoemde tune van de eurovisie-uitzendingen. Ondanks de omvang van zijn oeuvre is er relatief weinig van zijn muziek uitgebracht op cd. De labels Ricercar en Novum brengen daar wat verandering in. Interessant.

Marc-Antoine Charpentier (ca.1643-1704) componeerde opera’s, Pastorales, Musique de scène, Comédies, in de beginjaren ’70 van de 17de eeuw, Comédies-ballets voor Molière (bij “La Comtesse d'Escarbagnas”, “Le Mariage forcé” en “Le Malade imaginaire”), Interludes, Musique religieuse (o.a. 11 Missen) en Pièces instrumentales. En precies over die instrumentale muziek van hem is relatief weinig bekend. Lange tijd leek het er zelfs op alsof Charpentier uitsluitend religieuze muziek had gecomponeerd. Wie was hij ? Hij werd gevormd door Giacomo Carissimi en werd  maître de musique van het collège Louis-le-Grand. Charpentier was een heel religieus componist. In die mate zelfs dat een groot deel van zijn instrumentaal  repertoire  uit onderdelen bestaat voor de liturgie. 

***** De meest bekende is de “Messe pour plusieurs instruments au lieu des orgues”, H.513 is, eerder opgenomen door La Fenice en Jean Tubery voor Ricercar (RIC 245). Kan ik trouwens aanbevelen. Rond 1685, toen privé kringen bekend raakten met de Italiaanse sonate, componeerde Charpentier weliswaar zijn “Sonate à huit” (grave, récit de la  viole seule – sarabande, récit de la basse de violon – bourrée, gavotte – gigue – passacaille – chaconne). Hij  ontdekte deze nieuwe stijl samen met François Couperin, die ook sonaten componeerde  in deze stijl. Deze Sonate, waarin Charpentier de Italiaanse stijl combineerde met het principe van de Franse dans, werd een van de hoogtepunten van de Franse, instrumentale barokmuziek. De “Symphonies Pour un Reposoir” H.508 ouverture, tantum ergo, fugue genitori (gregoriaans, amen, allemande-grave) waren bedoeld om een processie buiten te begeleiden waar geen orgel was. Het belangrijkste onderdeel van deze cd  is wellicht de verzameling  kerstmuziek  “Noëls pour les Instruments” H. 531, 534, voor instrumentaal ensemble en orgel. Gebaseerd op het manuscript, respecteert deze interpretatie de aanwijzingen van instrumentatie en de specifieke orgelregistraties van de componist. Naast deze composities zijn ook de oorspronkelijke versies van de meerstrofige kerstliederen te beluisteren, zoals ze  te vinden zijn in  Franse verzamelingen  uit de vroege achttiende eeuw (les bourgeois de châtre , ô  créateur , vous qui  désirez sans fin,  laissez paîtres vos bêtes, a la  venue de Noël, Joseph est bien marié, or nous dites Marie, à la venue de  Noël , une jeune pucelle, Joseph est bien marié, oừ s’en vont ces gais bergers en les  bourgeois de  châtre. Een ontdekking. Een heel mooie cd.

*** Het Choir of New College Oxford en Oxford Baroque o.l.v. Edward Higginbottom kozen voor twee “Psaumes” en voor één van de acht oratoria die Charpentier componeerde. “Conserva me, Domine”, H. 230 werd gecomponeerd op de tekst van Psalm 15 en dateert uit 1699. “Caecilia virgo et martyr”, H. 397, één van de vier oratoria op deze tekst, componeerde hij in 1677/78 en van Charpentiers zeven toonzettingen van de tekst “De profundis clamavi”  van psalm 129, werd het grand motet (H.189) op deze cd, gecomponeerd in 1683 bij het overlijden van Koningin Marie-Thérèse, de eerste echtgenote van Koning Lodewijk XIV. De sopraan Robyn Allegra Parton (guest soprano) is in de rol van Caecilia hier in mindere doen dan wanneer ze Mozarts Zerlina rol zingt,  maar de tenor Guy Cutting (haute-contre), Oliver Longland (basse-taille) en de bas Patrick Edmond, allen verbonden aan het New College in Oxford,  hebben stuk voor stuk prachtige stemmen. Bepaalde koorpartijen van de Trebles mochten wat egaler en juister van toon klinken, (14 jongens (de trebles, dus) tegenover 5 tenoren en 5 altos is moeilijk in balans te krijgen), maar al bij al draagt ook deze cd bij tot de verdere herontdekking van de religieuze muziek van Charpentier. Maar dat Charpentier geen Tudor music componeerde, maakt deze cd duidelijk.

Vorig artikel

Dansgezelschap Isabelle Beernaert

Volgend artikel

Nationaal Orkest van België o.l.v. Andrew Manze

Volgend artikel
Roeland Hendrikx

Nationaal Orkest van België o.l.v. Andrew Manze

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Een ‘Recueillement musical’ – muzikaal eerbetoon

Een ‘Recueillement musical’ – muzikaal eerbetoon

52 minuten ago
Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

3 dagen ago
Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

7 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

1 week ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist