Als het ANZ, de De Monte koorreeks en het Interdiocesaan Centrum Liturgische Zang verzamelingen waren, dan was de naam van hun deelverzameling Vic Nees (° Mechelen, 1936). Bij het Davidsfonds verscheen “O Song”, een boek + cd, over Vlaanderens illuster kooricoon. Lees en luister, en ontdek meer over deze vocale duizendpoot die vorig jaar 75  werd. Een fenomeen.

Als het ANZ, de De Monte koorreeks en het Interdiocesaan Centrum Liturgische Zang verzamelingen waren, dan was de naam van hun deelverzameling Vic Nees (° Mechelen, 1936). Bij het Davidsfonds verscheen “O Song”, een boek + cd, over Vlaanderens illuster kooricoon. Lees en luister, en ontdek meer over deze vocale duizendpoot die vorig jaar 75  werd. Een fenomeen.

Zoon van de Mechelse beiaardier en componist Staf Nees (1901-1965), Koorknaap in het koor van de Mechelse Sint-Romboutskathedraal nog o.l.v. de legendarische Jules Van Nuffel, als jongen orgel spelen in de Mechelse Onze-Lieve-Vrouw van Hanswijk-basiliek, student van o.a. Flor Peeters (1903-1986) en  Renaat Veremans (1894-1969)  in Antwerpen en van Kurt Thomas (1904-1973) in Duitsland, daar interesse ontwikkelen voor het oeuvre van Hugo Distler (1908-1942),  verbonden aan de toenmalige BRT als dirigent van het Radiokoor als opvolger van Jan Van Bouwel, koorleider van het Vokaal Ensemble (kamerkoor) Philippus de Monte te Mechelen, koorleider van het Ter Kamerenkoor in Brussel, compositorisch werk, vaak in samenwerking met de etnomusicologische Jezuïetenpater Albert Boone,  omzeggens uitsluitend gewijd   aan  vocale muziek, auteur van talrijke aanstekelijke tot grappige artikels vol “neesiaanse” uitspraken over musici en koormuziek, o.a. in StemBand, het driemaandelijkse tijdschrift van Koor & Stem, tal van prijzen en onderscheidingen.  

t’Is maar een greep uit zijn loopbaan.

De teksten zijn geschreven door Roger Leens, stichter en veertig jaar lang, dirigent van Musica Nova, gewezen docent koordirectie aan het Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen en docent muziek aan het Hoger Pedagogisch Instituut te Heverlee,  Kamiel Cooremans, gewezen directeur van het conservatorium van Antwerpen, musicoloog en specialist van de geschiedenis van de Vlaamse muziek Jan Dewilde, ook medestichter en wetenschappelijk coördinator van het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek en bibliothecaris van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, en filologe Katelijne Theuwissen. Zij tekenden voor  teksten waarin Vic Nees beschreven en bejubeld  wordt als koorleider, componist, musicoloog, inspirator en bovenal als mens. Zijn vriend Kamiel Cooremans, die reeds vaker over Vic Nees schreef, opent het boek met een uitgebreide, gedetailleerde biografie. Heel interessant. Jan De Wilde beschrijft de professionele loopbaan van Vic. Heel interessant. Katelijne Theuwissen beschrijft dan weer zijn componeertechnieken en het belang van het Woord in zijn oeuvre. Heel interessant.

Het boek bevat daarnaast een volledige oeuvrecatalogus, discografie en een cd waarop a capella koorwerken te beluisteren zijn: Seven Madrigals, zeven gedichten van Guido Gezelle in het Engels vertaald door Christine D’haen (1923-2009), waarin als vijfde het  “O Song” (‘8,23”) vanwaar de titel van het boek, I presume, Twee liedjes over duiven (tekst van Jo Gisekin), Upon G, Rijke armoede van de trekharmonica, L'Escaut, Birds and Flowers for Flor's and William’s Birthday,  Liedjes voor de slapelozen, met de prachtige stem van  Leen Persijn, en zijn aanstekelijk “Mammon” op eigen tekst, met de spreekstemmen van Miek Clinckspoor en Mike Verdrengh. Dit laatste weliswaar genomen in 1974 toen er van VTM nog sprake was. Overigens, Gezelle’s oorspronkelijk gedicht O Lied (O Song) uit 1860, werd gebundeld in 'Gedichten, Gezangen, Gebeden en Kleengedichtjes'.

Maar voor de gelegenheid, deze versie:

O Vic

o Vic! o Vic!

Gij helpt de smert

wanneer de rampen raken,

gij kunt, o Vic, de wonde in ‘t hert,

de wonde in ‘t hert vermaken!

o Vic, o Vic!

Gij laaft den dorst,

gij bluscht het brandend blaken,

gij kunt, o Vic, de drooge borst

en ‘t wee daarvan doen staken.

o Vic! o Vic,

het zwijgend nat

dat leekt nu langs mijn kaken,

gij kunt het, en uw kunst is dat,

gij kunt het honing maken…

o Vic! o Vic!

Het boek komt niet te laat want naast  artikelen in o.m. Muziek & Woord (herinnert u  bvb. Simonne Claeys), Gamma, Adem en Ons Erfgoed, en artikelen enkel op afspraak te raadplegen in Muziekcentrum Vlaanderen, kon je als niet-ingewijde over Vic Nees lange tijd bitter weinig vernemen.

Ondanks een uitgebreide Tabula gratulatoria, mist het boek echter een register, de teksten van de op de cd gezongen werken, en een chronologie van het leven van Vic Nees. Daarnaast zijn de achttien composities op de cd maar verdeeld over acht sporen (Tracks). Jammer. t’Ware anders praktisch geweest.

Desondanks een must voor al wie zingt, mooi zingt, graag hoort zingen, graag mooi zou willen kunnen zingen en hoe dan ook toch in een koor zingt, geïnteresseerd is in de geschiedenis van de muziek in Vlaanderen en het cultuurleven  in Vlaanderen, en heimwee heeft naar de muziekblaadjes van Musicerende Jeugd, want met de figuur van Vic Nees bevindt u zich in de kern ervan. Zeker weten. Zeker lezen.