Een stad moet al heel wat troeven voorleggen om qua aantrekking en uitstraling te kunnen concurreren met Parijs. Een boek over die stad moet dat ten opzichte van de reeds vele, vele bestaande boeken, ook kunnen. Dat is gelukt met het boek ‘3-2-1-… Action’, omdat het een gids is die u meeneemt naar 101 adressen die als locaties dienden voor opnamen van  films. Helaas wordt met geen woord over de muziek gesproken.

Een stad moet al heel wat troeven voorleggen om qua aantrekking en uitstraling te kunnen concurreren met Parijs. Een boek over die stad moet dat ten opzichte van de reeds vele, vele bestaande boeken, ook kunnen. Dat is gelukt met het boek ‘3-2-1-… Action’, omdat het een gids is die u meeneemt naar 101 adressen die als locaties dienden voor opnamen van  films. Helaas wordt met geen woord over de muziek gesproken.

Het boek is de Nederlandse vertaling van ‘Paris fait son cinéma’, uitgegeven door de Editions du Chêne – Hachette Livre. De tekst op de achterflap is heel uitnodigend. Voor een koffie naar het favoriete café van Amélie Poulin? Voor een uitje naar Palais Galliera uit The Devil wears Prada? Een cursus volgen op de schietbaan uit Nikita? Een wijntje drinken in de bistro uit Inglourious Basterds? Met een gids door de enorme tuinen uit Midnight in Paris zwerven? Je Marie-Antoinette wanen in het Hôtel de Soubise? Auteurs Barbara Boespflug en Béatrice Billon hebben, voorzien van mooie foto’s van Pierre-Olivier Signe, een schitterende gids samengesteld die u laat wandelen langs en naar de plekken die door de grootste regisseurs in beeld zijn gebracht.

Lees- en kijkboek

Elke bistro of  winkel, elk restaurant of hotel heeft stuk voor stuk een eigen verhaal, een eigen authenticiteit en een eigen karakter. Het boek stelt zich voor met de tekst “Of het nu een opwelling was of een werkelijke bron van inspiratie, de sfeer die er hangt is nooit zonder reden gekozen. Als je nieuwsgierig bent, een wandeling maakt of gegrepen bent door de Zevende Kunst, beleef je  Parijs op een heel  originele manier”. Zeker weten. Het boek is een lees- en kijkboek dat u laat wegdromen bij de sensualiteit van namen als Cécile de France, Marion Cotillard, Kristin Scott Thomas, Michelle Pfeiffer, Audrey Tautou, Nathalie Baye en vele, vele anderen. Hoewel een aantal belangrijke locaties en films ontbreken, is dit boek met zijn 101 adressen, momenteel de meest geschikte gids om de eeuwige lichtstad op een hoog cultureel niveau verder te ontdekken. De locaties bevinden zich in 11 wijken die mooi op kaarten staan aangeduid.

In de wijk Tuilerieën/Palais-Royal neem men u bv. mee naar Le Bristo (Midnight in Paris), Maxim’s (Chéri), le Meurice (W.E.), Angelina (La Boum 2), het Hôtel Saint James & Albany (De battre mon coeur s’est arrêté), het hôtel Regina (The Bourne Identity), Le Nemours  (The Tourist), Takara (Chercher Hortense),  Le Grand Véfour (Coco avant Chanel), Le Grand Colbert (Something’s gotta give), de magistrale Galerie Dorée van de Banque de France (Vatel) en naar Le grand Filles & Fils (Les Émotifs anonymes). Voor de wijk Montmartre koos men bv. voor het Hôtel Camélia (Taken), de Cercle Clichy Montmartre (Les Bien-aimés), Tin-Tin Tatouages  (Dépression et des potes), Moulin Rouge (Moulin Rouge!), de Boulanger du Moulin de la Galette (Julie & Julia), het Café des 2 Moulins, de Studio 28  en Au Marché de la Butte (Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain), de mooie carrousel bij de Sacré -Coeur (Itinéraire d’un enfant gâté), de funiculaire (d.i. het glazen kabientje dat je naar boven brengt) van Montmartre (Het monster van Parijs) en voor L ’Alibi (36 quai des Orfèvres).

Ontdekkingsreis

Het  groot aantal Parijse adressen waar scènes voor films zijn opgenomen, bieden je de mogelijkheid om een ontdekkingsreis te ondernemen door het fascinerende Parijs van de film. Je ontdekt decors, je herbeleeft scènes met de bijhorende emoties en je verplaatst je in de gedachtewereld van de regisseurs en hun beweegredenen om voor een bepaalde locatie te kiezen. In het ‘Woord Vooraf’ lezen we dat het idee voor deze gids een paar jaar lang heeft geprutteld, dat ze op zoek gingen naar alle mogelijke locaties die in films zijn gebruikt. Er restte hen dan alleen nog de gekozen locaties in het echt te gaan bekijken. Natuurlijk lezen we, waren ze gedwongen plaatsen weg te laten die niet interessant (meer) waren doordat ze sterk veranderd zijn of die ze niet mochten bezoeken. Hun enthousiasme was alle teleurstellingen de baas en ze zijn blij ons nu deze honderd-en-een adressen te kunnen aanbieden en ons te laten kennismaken met het Parijs van het witte doek, dat voor iedereen toegankelijk is. De gids is opgedeeld in wijken en elk lemma bevat praktische informatie met adressen en een steraanduiding, waarbij elke ster staat voor een gemiddelde prijs van 10 euro behalve bij hotels, waarbij elke ster staat voor 100 euro. Tot slot zijn er de QR-codes die de mogelijkheid bieden filmtrailers te bekijken en meer over de films te lezen.

Hommage au cinéma, dommage pour la musique!

De korte, aantrekkelijke  teksten bevatten leuke, anekdotische informatie over de films, bepaalde scènes, de acteurs, bepaalde gerechten en drankjes. Helaas wordt er met geen woord gerept over de prachtige muziek van al deze films. Zelfs niet wanneer de locaties er bijna om vragen, Moulin Rouge, het restaurant Le grand Véfour waar ‘Coco avant Chanel’ (Stravinsky!) opgenomen werd, ‘La grande Vadrouille’ met de geniale muziek van Georges Auric, lid van Les Six, die trouwens in 1952 ook de muziek componeerde voor ‘Moulin Rouge’ (over de schilder Henri de Toulouse-Lautrec) van John Huston. Om dan nog maar te zwijgen over de tal van muzikale grootheden die onvermeld blijven. Yann Tiersen bvb. die de aanstekelijke muziek componeerde voor de film ‘Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain’ of de muziek van de film ‘Fauteuils d'orchestre’, waarvan de Bande sonore originale o.a. bestaat uit chansons van Gréco, Bécaud en Aznavour en werk van Liszt en Beethoven, gespeeld door François-René Duchâble en het Orchestre Colonne, gedirigeerd door  Laurent Petitgirard.

Alleen de geniale Serge Gainsbourg en de onvergetelijke Claude François  krijgen door de restaurants Prunier en Lapérouse  en de films ‘Cloco’ en ‘Vie héroique’ de aandacht die ze verdienen. Nog goed dat verteld wordt dat in het Athénée Théatre Louis-Jouvet, de prachtige Lundis musicaux georganiseerd werden, waar Jessye Norman, Barbara Hendricks en Ruggero Raimundi kwamen zingen. Dit heel, heel origineel boek is als gids voor wellicht de mooiste stad ter wereld subliem maar is gezien de thematiek, voor de filmmuziek een gemiste  kans. Heel, heel jammer. Hommage au cinéma,  dommage pour la musique. Maar zeker, zeker lezen.