• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
donderdag, 25 februari 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

Kapelmeester van Auschwitz – muziek uit een andere wereld

Redactie door: Redactie
24 februari 2017
in Boeken
0
Kapelmeester van Auschwitz, Szymon Laks
0
SHARES
50
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Auteur Manu

Dit boek heeft een benadering van het kampleven dat niet gebruikelijk is. Hoewel, de auteur in het begin van het boek de situatie (slechts lichtjes) schetst van hoe er beulenwerk verricht werd in Birkenau, een van de ‘kampen der kampen’, gaat hij in dit boek daaraan in grote mate voorbij.

De auteur vertelt haarscherp wat de strategie was om te overleven, vanuit een muzikale hoek: je hebt uniciteit, gebruik die en de markt, want zelfs in de kampen bestond die, opent zich voor u.

In feite ligt volgens mijn interpretatie  van dit boek hierin het overlevingsgeheim van de auteur. Sommigen waren goed in managen, en kregen een managementfunctie. Sommigen waren geboren zonder geweten en kregen een gewetenloze job. Sommigen waren goed in “organiseren” (in een andere betekenis dat “managen”: vandaag zou men spreken van ritselen of marchanderen of meer pejoratief: sjacheren) en konden aan de meest luxueuze zaken komen. Anderen konden talen en gaven bijles, of konden fijne techniek en repareerden horloges. Nog anderen, waaronder de auteur, waren begaafd met muziek en zij konden niet alleen gevangenen maar ook de bewakers bespelen, want hoewel de bewakers SS’ers waren en zijzelf slechts “Untermenschen”, bleef elke SS’er een Duitser met een hart voor muziek, ook al kon dat zelfs zijn ondergang betekenen. Maar iedereen, die de eerste grote verontmenselijkende schok van aankomst in het kamp overkwam, probeerde op de een of andere manier te overleven. Velen kregen echter geen kansen.

Dit boek is uniek omdat het zich niet uitlaat in pathetische pogingen om het onbeschrijfbare te verwoorden. Het gaat eraan voorbij. De kern van het boek gaat voor de auteur niet om hoe het kampleven was met muziek erbij, het gaat over muzikanten en muziek, hoe de muziek ten dienste stond van overleven in het kamp. Sommige mensen in het kamp hielden zelfs niet van de muziek. De illusie dat alle “muziek” in de kampen verheven muziek was wordt eveneens ontkracht. Maar dat een aantal onder hen er dag in dag uit mogelijkheden uit putten om hun situatie te verbeteren was de meest menselijke opdracht waar zij voor stonden.

En dat hebben zij.

Vorig artikel

Anton Kuerti (piano)

Volgend artikel

Debuut-cd Ensemble Stravaganza

Volgend artikel
Ensemble Stravaganza, Concert à la cour des Habsbourg

Debuut-cd Ensemble Stravaganza

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

2 dagen ago
Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor

Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor

4 dagen ago

Matthieu Idmtal getuige van fijnzinnigheid

5 dagen ago
Cinematografische spanning en opera: Annelies van Parys’ Private View

Cinematografische spanning en opera: Annelies van Parys’ Private View

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist