Iedere concertbezoeker kent ze wel. De dame die links van je met snoeppapiertjes begint te spelen of de meneer die constant met zijn knieën in de rug van je stoel zit te duwen, de jongedame die zo’n enge schoenen aanheeft dat haar benen gaan slapen waardoor ze dus constant van knie moet wisselen, …

Waar je ook komt, of het nu een grote zaal is of een klein huiskamerconcertje, ze zijn er. Musicoloog Pieter Bergé vond terecht dat ook zij deel uitmaken van de totaalbeleving van een concert en schreef er een klein boekje over. Ieder type concertganger wordt uitvoerig beschreven, met een vlotte pen en doorspekt met de nodige ironie.

Ze staan ook netjes alfabetisch gerangschikt, onze vrienden concertgangers; van de kenner over de zelfkweller naar stoelwroeter. Mijn persoonlijke favoriet is de decibelbelijder. Zoals het in een encyclopedie hoort, zijn ze ook telkens voorzien van een Latijnse benaming, schuin gedrukt na de Nederlandse.

Steek dit boekje zeker in uw tas bij het volgende concertbezoek en beleef taalkundig verantwoorde binnenpretjes in de foyer of op de trein. Want alle acteurs in dit verhaal kon u tenslotte persoonlijk en veelvuldig ontmoeten.

Pieter Bergé maakte het boekje ter gelegenheid van Festival 20/21 en in samenwerking met het Poëziecentrum.


  • WIE: Pieter Bergé
  • WAT: Homo Audiens – Kleine typologie van de klassieke-concertbezoeker, 39 blz.
  • UITGAVE: Poëziecentrum ISBN 978 90 5655 056 1
  • Foto: m.t.