• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
dinsdag, 23 februari 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

Hagen Kunze – Musenkuss

Redactie door: Redactie
6 augustus 2013
in Boeken
0
Hagen Kunze Musenkuss, Richard Wagner und die Frauen
0
SHARES
11
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Hoewel fysiek klein (1,53m) maar heel groot in zijn kunst, was Richard Wagner blijkbaar  een magneet voor vrouwen en zelfs voor sommige van hun misleide en bedrogen echtgenoten. Aan dit opvallend aspect van dit onbegrijpelijk genie van de muziek en de theaterwereld,  heeft Hagen Kunze een piepklein boekje gewijd. 

Hoewel fysiek klein (1,53m) maar heel groot in zijn kunst, was Richard Wagner blijkbaar  een magneet voor vrouwen en zelfs voor sommige van hun misleide en bedrogen echtgenoten. Aan dit opvallend aspect van dit onbegrijpelijk genie van de muziek en de theaterwereld,  heeft Hagen Kunze een piepklein boekje gewijd.

In zijn nieuw maar schattig muziekbiografietje vertelt Kunze  niet alleen  over de relaties van Wagner tot het andere geslacht, maar belicht hij ook de tegenstrijdige natuur van de mens Richard Wagner. Met een lijst van zijn grote opera's en muziekdrama's en een overzicht van alle belangrijke data in zijn leven levert hij een compacte, zeer leesbare bijdrage aan het Richard Wagner Jaar. Hoe klein het ook is.

Had de kleine Richard dan zo’n speciale uitstraling? vraagt de auteur zich af. Was het een cultus der „Sehnsuchtstopf nach dem alles überstrahlenden Genie“. Een cultus die Liszts dochter Cosima wist te verheffen tot  het grandioze. Ze gaf de jongen wat hij zocht, schrijft Kunze. Ze twistte of kibbelde nooit, had voor zichzelf geen plannen, gaf zichzelf volledig aan de musicus en was dol op zijn muziek, ze aanbad hem, zorgde voor het huishouden, was zijn geliefde, zijn vrouw, en verving zijn zus en moeder. Zo'n vrouw willen de meeste Duitse mannen, schrijft Kunze. „Da kann man am Abend nach der Wildschweinjagd die Füße so schön hoch legen“ en, er wordt voor u gezorgd. De  vraag die hij zich stelt maar niet uitwerkt omdat ze een beetje ondeugend is, luidt “Waarom hebben zo veel vrouwen dit spel meegespeeld?”

De liefde zou volgens Kunze een antwoord kunnen zijn. Minna Planer, zijn eerste vrouw als  “Mutter-Ersatz”, zou dat zeker hebben geantwoord, stelt Kunze. Ze kende Richard toen hij diep in de schulden zat, toen hij van plaats naar plaats verhuisde (Magdeburg, Königsberg, Riga, Dresden, Parijs) en hals over kop in Saksen werd gedwongen te vluchten voor zijn revolutionaire gedachten  waarna zij voor hem amnestie probeerde te verkrijgen. Ze was hem aanvankelijk ontrouw (ze huwden op 24 november 1836 en in mei 1837 was Minna al (korte tijd) weg met haar minnaar!) maar na verloop van tijd steunde ze hem door dik en dun. De breuk kwam weliswaar toen ze te weten kwam dat hij haar ontrouw was. Reeds in mei 1850 wou Wagner met de gehuwde Jessie Laussot vluchten naar Griekenland en Klein-Azië (de man van Jessie wilde Wagner daarom trouwens vermoorden) en wilde hij scheiden van Minna. Toen riep ze hem ter verantwoording en dat deden op de duur ook de Wesendoncks die van dit muzikaal genie verwachtten dat hij tegenover Mathilde open kaart speelde.  Heeft  hij niet gedaan. Minna scheidde in 1858 van Wagner en ze overleed in 1866, 57 jaar oud.

Cultus van het genie en burgerlijke regels kwamen in conflict. De lezer leert in dit boekje  Wagners liefdes, huwelijken en ontrouw kennen, ontmoet zijn jeugdliefdes Amalie Hoffmann en Jenny Pachta  maar leest ook over zijn relatie met zijn moeder en met zijn artistieke zussen o.a. Rosalie en zijn stiefzuster Caecilie.

Hoe normaal was Wagner eigenlijk? Hebben vrouwen eigenlijk echt wel een  dominante rol gespeeld in het leven van Wagner? En in hoe verre was Wagner op dat vlak eigenlijk niet zoals de meeste  mannen, vraagt Kunze zich af? Wagner probeerde om zijn ideale vrouw te projecteren op allerlei Brünnhildes terwijl andere mannen hun energie stopten in de aanleg van een kanaal, de uitvinding van een verbrandingsmotor of in de bouw van een chocoladefabriek. Dat is wel een groot verschil. In het Duitse Wagnerianisme (“Wagnerei”) van 2013, schrijft Kunze, steekt  nog steeds de oude cultus van het genie als pantoffelheld van de 19de eeuw.

Hagen Kunze schreef meerdere interessante boekjes over muziek. o.a. „Der Thomanerchor Leipzig zwischen 1928 und 1950: Umbrüche: Erinnerungen und Dokumente“ (Reinhold, E. Verlag), „Musikalischer Spaziergang durch Leipzig“ (Buchverlag für die Frau), „Clara & Robert Schumann: Musik und Liebe“ (Buchverlag für die Frau) en „Das kleine Bach-Büchlein: Ein Gespräch mit Johann Sebastian Bach“  (Buchverlag für die Frau).

Vorig artikel

Cosima Wagner van Franz Wilhelm Beidler

Volgend artikel

Birgit Haustedt – Mit Rilke durch Venedig

Volgend artikel
Birgit Haustedt   Mit Rilke durch Venedig

Birgit Haustedt - Mit Rilke durch Venedig

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

4 uur ago
Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor

Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor

2 dagen ago

Matthieu Idmtal getuige van fijnzinnigheid

3 dagen ago
Cinematografische spanning en opera: Annelies van Parys’ Private View

Cinematografische spanning en opera: Annelies van Parys’ Private View

4 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist