Europese muziek tot 1900, Een Italiaanse reis en De klank van de stad zijn drie bijzonder boeiend geschreven boeken waar de klassieke muziek niet veraf is of de leidraad is van het verhaal en de geschiedenis. Verschillende boeken, verschillende auteurs, maar éénzelfde bezieling: de liefde voor Schoonheid.

Een geschiedenis van de Europese muziek tot 1900

Francis Maes, musicoloog en prof aan de UGent, schreef een ‘turf’ van bijna 800 bladzijden vol over de Europese muziek tot het jaar 1900. Hij blijft niet stilstaan bij de polyfonisten of de barokcomponisten. Heel Europa komt aan bod en dat betekent: grote verscheidenheid. De muziek die de hedendaagse mens het beste kent, van voor het jaar 1900, is de muziek uit West- en deels Zuid- en Oost-Europa, en dan voornamelijk nog beperkt tot een aantal landen. Maar kennen we al de muziek en de instrumenten uit heel dat Europa wel? Lees het boek en je zal verbaasd staan over het feit dat, hoeveel we ook denken te kennen, dat we veel minder kennen dan dat ‘hoeveel we denken te kennen’. En ja, misschien moeten we, net zoals Francis Maes met zijn boek, terug naar de Oudheid, terug naar de Muzen, naar de ziel en de bewogenheid van die rijkdom van de muziek gaan? Muziek die veel meer is dan de kunstvorm die we de verzamelnaam ‘klassieke muziek’ gaven…

Een Italiaanse reis

Een oude viool bezitten én er op spelen, dat is toch een droom voor velen. Voor Philipp Blom, de Duitse auteur en betere amateurviolist, werd het een droom die in vervulling ging. Zijn oude viool werd meer dan een instrument, ze werd zijn passie die hem leidde tot een zoektocht, een ontdekkingstocht. Zoals het een auteur betaamt, moest hij het verhaal van zijn viool wel delen met iedereen die het vernemen wil. Zo ontstond het schitterende boek, dat je in één adem zou kunnen uitlezen omdat het ook spannend is, ‘Een Italiaans reis’. Het boek geeft me persoonlijk zin op zoek te gaan naar waar het viooltje vandaan komt waar ik leerde op spelen. Een driekwart is het, maar ze heeft een bijzonder warme zaalvullende klank. Ooit wilde de dirigent van de orkestklas er 80.000 frank voor geven (1976). Ze was dus meer waard voor hem natuurlijk anders had hij aan mij, puber van 15 jaar, niet zoveel geboden. Hoe dan ook, Philippe Blom, vond hij nu het wat en hoe van zijn viool? Om dat te weten: lees het boek en ontdek een nieuwe oude wereld!

De klank van de stad

En dan is er Venetië. De naam van de stad alleen al klinkt als muziek. De dogestad aan en in het water die iedereen bekoort en dat al eeuwen doet en – laten we hopen – nog eeuwen zal doen. Kruispunt van culturen, bezieler van ongekende creaties door de grootste artiesten, dat is Venetië. Het is niet zomaar dat Richard Wagner daar ging sterven. Venetië bracht de auteurs Eric Min en Gerrit Valckenaers samen en het leidde tot een boek dat je Venetië doet opsnuiven van A tot Z. Wie er nooit kwam, is er na het lezen van dit boek eigenlijk geweest. Het enige dat dan nog ontbreekt is het fysieke bezoek. Of ik verder iets verklap over dit boek? Neen. Het is té boeiend en een bespreking zou me leiden tot heel het boek overschrijven… Lezen is de boodschap!


Een geschiedenis van de Europese Muziek tot 1900 door Francis Maes, uitgegeven bij Lannoo, EAN:  9789401457590, 744 bladzijden

Een Italiaanse Reis door Philipp Blom, uitgegeven bij De Bezige Bij, ISBN: 9789403162300, 366 bladzijden

De klank van de stad, een cultuurgeschiedenis van Venetië door Eric Min en Gerrit Valckenaers, uitgegeven bij Polis, ISBN 978-94-6310-205-6