• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
donderdag, 21 januari 2021
Klassiek-Centraal.be
Advertisement
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

Dansen met Bach

Redactie door: Redactie
24 februari 2017
in Boeken
0
Dansen met Bach, Wim Faas
0
SHARES
36
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Auteur Manu

Om dit boek van Wim Faas, ‘Dansen met Bach’, te lezen nam ik ruim mijn tijd. In de inleiding van het boek zet de auteur zijn bedoeling uiteen. Hij wil een portret van Bach schilderen, door besprekingen van dansen die Bach verweven heeft doorheen zijn muzikale oeuvre, neer te schrijven.

Hierbij verweeft de auteur zijn eigen fantasie met feitenmateriaal wat dit boek op zich reeds bijzonder maakt. Hij geeft dit aan telkens hij dit doet. Aan de ene kant gaat het boek over hoe de auteur de muziek van Bach ervaart en wat hij erin ontdekt. Hij verwijst zelfs naar rock- en popmuzikanten uit zijn jeugd. Langs de andere kant completeert hij zijn ervaringen met de dansen door her en der te fantaseren hoe het er in de tijd van Bach kon aan toe zijn gegaan. Wat bepaalde mensen kunnen gedacht hebben op bepaalde momenten.

Elk hoofdstuk is een soort recensie op zich. Maar dan niet de recensie van een werk of een muziekstuk, maar van een muzieksoort, gebaseerd op volksdansen. Die werden gecultiveerd tot hoofse dansen. Doorheen dat verhaal komt het portret van Bach steeds duidelijker naar voor. Hoe hij als jonge knaap bij het maanlicht kennis stal van zijn broer. Dat hij heel wat in gedachten gezworven heeft, door kennis te nemen van de muziek van andere componisten. Hoe hij als geen ander capabel was om verschillende muziekvarianten samen te smeden tot een nieuw oeuvre, dat in hemzelf reeds kristalliseerde tot een hoogtepunt. Het getal ‘14’, zo leren we uit het boek, was bij Bach belangrijk. Hoe belangrijk? Voor b+a+c+h was de getalwaarde van deze letters gelijk aan 14. Bach gebruikte het als een handtekening, regelmatig in zijn werk terug te vinden.

De carrière van Bach licht de auteur toe aan de hand van deze danssoorten die centraal staan. Al was het nooit ergens opgeschreven of Bach zelf van het dansen hield, hij moet er van gehouden hebben. Al was het maar om de anderen het te zien doen, omdat anders geen mens het kan volhouden een heel leven lang nieuwe muziek te schrijven waarop anderen plezier maken. Bach hield duidelijk van het leven !

De dansen die de auteur bespreekt

Allemande, Gigue, Passepied, Loure, Musette, Courante, Bourrée, Menuet, Rigaudon, Gavotte, Chaconne, Passagaglia, Canarie, Pavane, Corrente, Forlane, Polonaise en Sarabande.

Het boek is geschreven zonder zwaar musicologisch jargon, en is zeer vlot leesbaar, waardoor het de interesse kan wekken van zowel de leek als van de meer onderlegde muziekliefhebber. Met dit boek legde de auteur een vruchtbare voedingsbodem om mensen meer te laten genieten van de muziek van Bach.

Mijn advies om bij dit boek in een goede stemming te komen is om tijdens het lezen ook het luisteren toe te laten, bij voorkeur werk van Bach, uiteraard.

Vorig artikel

Désirs et Volupté

Volgend artikel

Roeland Hendrikx & Liebrecht Vanbeckevoort

Volgend artikel
Liebrecht Vanbeckevoort

Roeland Hendrikx & Liebrecht Vanbeckevoort

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

Kuan & Hoffman: Synergie tussen Oost & West

7 uur ago
Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

Isabelle Beernaert aangrijpend in SQUARED

1 dag ago
Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

Brand op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten

1 dag ago
Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

Online Nieuwjaarsconcert Symfonieorkest Vlaanderen

1 dag ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Arvo Pärt Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Giuseppe Verdi Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Jonas Kaufmann Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Naxos Nominatie Gouden Label Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist