• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
vrijdag, 5 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

Bleib bei uns, Bach

Redactie door: Redactie
24 juli 2014
in Boeken
0
Bleib bei uns, Bach, Sigiswald Kuijken
0
SHARES
66
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Sigiswald Kuijken (°1944) schreef op vraag van uitgeverij Lannoo een boek waarin hij zijn persoonlijke relatie met de muziek van Johann Sebastian Bach beschrijft. Het boek is deels autobiografisch en bevat onder meer bijzonder interessante achtergrondinformatie bij  een deel van de mooiste muziek ooit gecomponeerd.

Sigiswald Kuijken (°1944) schreef op vraag van uitgeverij Lannoo een boek waarin hij zijn persoonlijke relatie met de muziek van Johann Sebastian Bach beschrijft. Het boek is deels autobiografisch en bevat onder meer bijzonder interessante achtergrondinformatie bij  een deel van de mooiste muziek ooit gecomponeerd.

Let wel, het boek is geen geleerde, musicologische studie of monografie, voorzien van talrijke voetnoten, een uitgebreide bibliografie en een te raadplegen werk- en personenregister. Wel integendeel. In zijn boek vertelt onze Sigiswald Kuijken hoe hij reeds als kind  gefascineerd was door Bach, (ik was dat als kind door Luigi Nono…), hoe hij later als student aan het conservatorium een andere Bach leerde kennen die hij toen vergeleek met zijn eigen innerlijke Bach. Jawel, zegt hij  letterlijk, en hoe hij zich na zijn studies door zijn veranderende viooltechniek en door La Petite Bande (LPB) , blijvend verdiepte in Bach.

Na de Dedicatio en een Preludio vertelt hij hoe Bach hem inspireerde, over zijn eerste Bachfascinatie, over Bach in zijn studietijd en over hoe het dan verder ging met de chin off-techniek (viool spelen zonder kinstuk) en het ontstaan en groei van La Petite Bande.

Na het autobiografisch gedeelte krijgen we het deel over Bachs instrumentale werken. Vooreerst bespreekt Kuijken de naamgeving, de speelhouding van de violoncello (hangend met een riem rond de hals) en beschrijft hij wat hij zijn avontuur noemt met de violoncello da spalla. U moet nl. weten dat sedert Sigiswald Kuijken in 2004 in Brussel als eerste een viola da spalla liet nabouwen door de Russische vioolbouwer Dmitry Badiarov, hij geldt als de herontdekker van dit instrument. In het hoofdstuk De vioolmuziek bij Bach, bespreekt hij vervolgens de sonates en partita’s voor viool solo, de zes sonaten  voor viool met obligaat klavecimbel, de  twee vioolconcerti en het meesterlijk dubbelconcerto voor twee violen.

Er volgt interessante duiding en achtergrondinformatie bij de zes geniale Brandenburgse Concerti, waarbij Kuijken het o.m. heeft over het expliciet gebruik van de violoncello da spalla in deze concerti. Als excursie gaat het over de koperblazers bij Bach en ten slotte, alweer heel persoonlijk, vertelt hij over De ‘Brandenburgers’ in zijn leven. Dan krijgen we gelijkaardige interessante informatie over de vier orkestsuites, de zes cellosuites, de drie sonaten voor cembalo en viola da gamba, de beide sonaten voor viool en basso continuo en de triosonate in C groot voor twee violen en basso continuo, BWV 1037.

Als intermezzo vertelt hij dan over een merkwaardige, als buitenstaander moeilijk te vatten droom, die hij ooit had over Bach en… tomaten (neen, meer mag ik niet verklappen).

Vervolgens beschrijft hij de geniale chaconne/variaties voor viool solo en besluit hij zijn Intermezzo met Mijn droom herbekeken. Benieuwd ? Sorry, meer zeg ik niet. Het boek lezen is de boodschap.

Het tweede grote deel in het boek over Bachs oeuvre gaat over Bachs vocaal-instrumentale werken. Kuijken weet heel interessant te vertellen over de teksten, de muziek, de instrumentale bezetting  en over de vocale bezetting. Hier komt het omstreden solistisch vocaal kwartet of  het onder specialisten veelbesproken uitvoeringsfenomeen van one to one (één stem per partij) aan bod. Centraal staat de  Cantate BWV 6, Bleib bei uns, denn es will Abend werden, vanwaar de titel van zijn boek. Om af te ronden volgt opnieuw een persoonlijke tekst: Bleib bei uns, Bach- een verdere mijmering.

Een verklarende woordenlijst en een appendix over de Cantate BWV 147, (dat is de cantate die in de Leipziger Fassung althans, eindigt met de meer dan prachtige, overbekende triolenmelodie in de strijkers onder het  koraal Jesus bleibet meine Freude), besluiten dit heel interessant deel van het boek. Deze cantate is opgenomen op de bijhorende cd. Belangrijk is wel te weten dat het boek + cd niet  in de handel verkrijgbaar is (ook niet via internet), maar dat in eigen beheer door LPB zélf verspreid wordt. Los van eventuele voor- en tegenstanders van de ondertussen onder de zogenaamde Vlaamse melomanen, welbekende beweegredenen die geleid hebben tot deze uitgave, kan ik u het boek in alle eerlijkheid, eerder dan de bijhorende cd, omwille van de heel interessante informatie over de diverse aspecten van Bachs meer dan wondermooie muziek, warm aanbevelen.

Vorig artikel

De Teen Van Heraclitus en Het Penseel Van Teniers

Volgend artikel

Revival van Pro Musica Lier

Volgend artikel
Pro Musica Lier

Revival van Pro Musica Lier

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

3 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

4 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

5 dagen ago
Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

Macht en waanzin in Usher van Annelies Van Parys

5 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist