Gouden Label Sidi Larbi Cherkaoui is bezig met de wereld. Onderzoekt structuren en culturen en probeert het denken daarrond vooruit te helpen. Hij sloopt muren en opent deuren. Er is nogal wat ‘gesloten’ werk in de danswereld. De expressieve en getormenteerde dansstijl flamenco wordt in ‘Dunas’ vermengd met het hedendaagse dansidioom. 

Gouden Label Sidi Larbi Cherkaoui is bezig met de wereld. Onderzoekt structuren en culturen en probeert het denken daarrond vooruit te helpen. Hij sloopt muren en opent deuren. Er is nogal wat ‘gesloten’ werk in de danswereld. De expressieve en getormenteerde dansstijl flamenco wordt in ‘Dunas’ vermengd met het hedendaagse dansidioom. In dit dansavontuur met de internationaal gevierde flamencodanseres Maria Pagés biedt hij de toeschouwer eens te meer beelden van verstilde schoonheid naast passages waar de dynamiek van af spettert. Hij associeert, diversifieert, construeert. Normen en codes van de verschillende dansstijlen ontmoeten elkaar. Er ontstaat een taal die iedereen verstaat, of die iedereen toch met zijn eigen achtergrond en sensibiliteit invult.

Eén talent, is geen talent. Een kunstenaar heeft meerdere vaardigheden nodig om dat ene talent levensvatbaar te maken.

Sidi Larbi Cherkaoui  excelleert als danser en choreograaf, maar heeft nog andere sluimerende artistieke vaardigheden. Hij grossiert in talent en aanleg. Een artistieke duizendpoot: danser, choreograaf, tekenaar, zanger….. Deze komen allemaal aan bod. Decor, belichting, muziek, zang bieden de twee temperamentvolle dansers een versterkt platform. Het plaatje is volmaakt en houdt het publiek in de ban.

Sidi Larbi Sherkaoui slaagt erin het beste uit verschillende culturen te verbinden. Een bruggenbouwer. Het is een organisch aftasten, verkennen en versmelten. In al zijn voorstellingen zit een ethisch appel. Op een uiterst subtiele manier schopt hij het publiek een geweten en zet alle xenofoben buitenspel. Een gelaagde voorstelling. Het gaat niet alleen over twee dansers maar evenzeer over de relatie België, Spanje en  Marokko. Hij propageert een Europa dat niet alleen gedicteerd wordt door de centen, maar een Europa dat een schat aan cultuur bezit.

Krachtige gratie

Maria Pagés straalt een krachtige gratie uit. Een vrouw met een sierlijk lichaam en de souplesse van een jachtluipaard. Een prachtige flamencodanseres die krinkelt en kronkelt om haar as. Kan verleiden en afstoten, hunkeren en haar prooi, de man, domineren. Het decor, een vederlichte constructie van vier zandkleurige doeken symboliseert de woestijn. Vandaar de titel ‘Dunas’. Bij aanvang zitten de dansers in de doeken verstrengeld. Alsof ze in de cocon van de eigen cultuur zitten. Anders zijn, maar het is maar een ragfijn verschil. Ze schuifelen naar elkaar toe. Aarzelend wordt er toenadering gezocht. Vingers die door de stof elkaar beroeren, handen die elkaar vinden. Lichamen die verstrengelen. Ze ontworstelen zich aan het doek. In de volgende fase neemt Sidi Larbi Cherkaoui plaats achter een glazen plaat met zand, waarin hij lijnen trekt die geprojecteerd worden op de achterwand. In een knap samenspel ontspruit uit Maria Pagés de levensboom. Het hele bijbelverhaal passeert in een mum van tijd de revue. Dan volgt weer een soort van schimmenspel, feeëriek en intrigerend. In de laatste fase van de voorstelling komt Maria Pagés helemaal aan haar trekken: sensueel, trots, een gracieuze furie. Met krachtige gratie en ingewikkeld handen-, voeten- en castagnettenspel daagt ze Sidi Larbi Cherkaoui uit. In haar bewegingen, hoe getormenteerd ook, is Maria Pagés in balans. Sidi Larbi Cherkaoui valt van zijn balans. Stelt zich ten dienste van Maria Pagés. Laat haar schitteren. De prachtige canto flamenco geeft zuurstof aan het geheel. Als danser heeft hij een geweldige affiniteit met muziek. Telkens weet hij de juiste instrumentalisten en vocalisten aan te trekken. De Arabisch aandoende klanken van de canto’s beroezen en zorgen voor kippenvelmomenten. Met ‘Dunas’, een voorstelling met een ziel, voegt deze begenadigde en ruimdenkende artiest nog maar eens een pareltje toe aan zijn hybride parcours. ‘Dunas’ maakt het publiek gevoelig voor ongrijpbare dimensies: schoonheid, complexiteit, ontroering, dialoog. De gelukzalige menselijke eigenschap om pure stoffelijkheid te overstijgen.

Deze Vlaamse Marokkaan, magister magius van de dans, verdient voor zijn eigenzinnig en veelsoortig dansparcours een Gouden Label.