• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Rasmuzikanten in perfecte symbiose

door: Tim De Backer
25 mei 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Alain Altinoglu en Nora Gubisch: hij liet zich van zijn levendige en pittige kant horen, zij klonk nu eens bezwerend en dan weer sensueel.
Share on FacebookShare on Twitter

Dit recital was een schitterende manier van de Munt om zijn nieuwe muziekdirecteur aan het publiek voor te stellen: als pianist in duo met zijn vrouw in een programma dat de Franse mélodie in zuiverste vorm met frivool cabaret verenigt.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Dit recital was een schitterende manier van de Munt om zijn nieuwe muziekdirecteur aan het publiek voor te stellen: als pianist in duo met zijn vrouw in een programma dat de Franse mélodie in zuiverste vorm met frivool cabaret verenigt.

De Munt koos het Théâtre Royal in de Hubertusgalerij – achter de hoek van de Munt – voor het liedrecital met mezzo-sopraan Nora Gubisch en pianist Alain Altinoglu. In het “Extra Muros”-seizoen een gepast programma, ideaal geschikt voor dit intieme bonbonnière-theatertje. De akoestiek klinkt een ietsje te droog voor een weelderige zangstem als die van Nora Gubisch, maar het programma dat ze brachten en vooral de flair waarmee ze dit deden, lieten gewoon alle bezwaren in het pluche verzinken.

Nora Gubisch en Alain Altinoglu slaagden erin zowel de subtiliteiten van het Franse lied als het frivole van de cabaretsong tot hun recht te laten komen. Ze verstaan de kunst het dromerige en mysterieuze uit te drukken, bijvoorbeeld in de liederen van Debussy, Fauré of Koechlin. Maar evengoed kunnen ze vertellen en de luisteraar in een verhaal meeslepen, zoals in de Histoires naturelles van Maurice Ravel – de korte cyclus die ook de titel aan hun recital gaf.

Ruim en flexibel

Nora Gubisch gaf blijk van een spontaan verhalend talent, waarmee ze elk van de dieren op nooit overdreven maar leuke manier hun eigen karakter gaf. Maar ook voor intimiteit heeft het duo Gubisch-Altinoglu de juiste toon, bijvoorbeeld in het mooie Soupir van Henri Duparc, waarin de slotzin van elke strofe – “Toujours l’aimer” – telkens sterker beklemtoond werd, de blik daarbij op elkaar gewend. Aandoenlijk. Met veel flair brengt de flamboyante zangeres ook Satie en dat ze theater kan spelen is duidelijk in de cabaretsongs van Kurt Weill en John Kander, waarin ze ritmisch met de ironie speelt.

Gubisch’ mezzo-stem is ruim en flexibel, klinkt nu eens bezwerend en dan weer sensueel. In de hoogste noten wordt ze wat dun, maar dit is detailkritiek. Alain Altinoglu zit zodanig op gelijke golflengte met de zangeres dat ze werkelijk in eenheid musiceren. Altinoglu vertolkte solo twee stukken uit Debussy’s Children’s Corner waarin de op het eerste gezicht wat stijve muzikant zich van zijn levendige en pittige kant liet horen.

Dit was een recital dat je met een gelukkig gevoel achterliet, en muzikale beloftes inhoudt voor het Symfonieorkest van de Munt – waar ik informeel trouwens al lovende reacties over opving. Voor wie graag nog eens naar Nora Gubisch en Alain Altinoglu luistert in liederen van Ravel kan ik zeker de cd Mélodies aanbevelen: (Naïve V 5304).

Tags: Alain AltinogluDe MuntFrans repertoireNora GubischRecitalVocaal
Vorig artikel

Wilfried Westerlinck ontving Visser-Neerlandiaprijs

Volgend artikel

‘Eugen Onegin’ van Pjotr Tsjaikovski

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Volgend artikel
‘Eugen Onegin’ van Pjotr Tsjaikovski

‘Eugen Onegin’ van Pjotr Tsjaikovski

Liebesverbot

Das Liebesverbot

Logo Koningin Elisabethwedstrijd

Koningin Elisabethwedstrijd piano 2016: geslaagde editie !

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (647)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.