Radio, een virtuele concertzaal.

 Ook na haar carrière achter de microfoon blijft Chantal De Waele een radiomens in hart en nieren en een vurige verdedigster van het medium radio, dat dichter dan welk ander bij de mens weet te komen.
In de lezing ‘De Radio als Virtuele Concertzaal’ zoomt ze in op eigentijdse muziek. Welke rol speelt nieuwe muziek op de radio en hoe verliep dat in het verleden? Een overzicht van de prille télégraphie sans fil tot de online-radio van vandaag.

© Joe Haupt

Op welke manier en in welke mate brengt de radio de concertzaal tot in uw huiskamer, uw auto, koptelefoon …? Chantal De Waele bedient zich van cijfermateriaal en historische bronnen, maar ook van de sappige verhalen uit haar eigen radioleven en dat van collega’s. Ze laat een aantal componisten (André Laporte, Wim Henderickx, Hanne Deneire) aan het woord over de bijzondere, soms bizarre relatie tussen nieuwe muziek en de openbare omroep.

 ‘My favorite Music, is the music I haven’t yet heard’, beweerde John Cage.
U krijgt geen uiteenzetting over klassieke muziek uit de periode na 1920, 1950 of 2000. Maar het zou best kunnen dat sommigen geprikkeld worden om de klassieke muziek van nu beter te leren kennen. 

Wanneer de klassieke muziek die vandaag geschreven wordt, een bescheiden plaats op de radio inneemt, heeft ze dat dan (ook) aan zichzelf te danken? ‘De Radio als virtuele concertzaal’ kan alleen maar uitmonden in een levendig debat over radio en nieuwe muziek. Gisteren, vandaag en morgen. 

Chantal De Waele

Chantal De Waele (°1957) is in twee woorden te vatten als een vrouw van het woord en de muziek. Ze studeerde klassieke filologie en werkte voor de openbare omroep. Ze was off screen-stem bij Canvas en presentator bij het Concertgebouw van Radio 1 en later bij Klara, waar ze reeksen maakte over o.m. J. Ph. Rameau, Erik Satie en Winterreise van Schubert.
In Playtime vroeg ze muzikanten de kleren van het lijf over de liefde voor hun instrument. 

De gastles richt zich tot academies, kunsthumaniora’s,
culturele verenigingen en clubs, de nieuwsgierige melomaan, …
Ze werd ontwikkeld in opdracht van Matrix, Centrum voor Nieuwe Muziek.

Minderbroederstraat 48 – 3000 LEUVEN 

00 32 (0)16 33 20 43info@matrix-new-music.be

4 november 2022
19:30

GC Den Bussel
Haachtsebaan 54,
3140 Keerbergen

Lezing+concert+receptie = €25

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: