• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
maandag, december 11, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Puriteinse schaatsers en geile, dansende nonnen

door: Redactie
31 maart 2014
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:7 minuten
A A
Meyerbeer G. - Ballet Music from the Operas
Share on FacebookShare on Twitter

**** Ooit werden bepaalde opera’s van Meyerbeer vaker opgevoerd dan later bepaalde van Verdi. Maar wie luistert er nu nog naar Meyerbeer ? Wie kent nog de verhalen van zijn opera’s en wie kent nog de muziek die ooit een immense invloed had op zijn illustere Franse, Duitse en Italiaanse opvolgers?

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

**** Ooit werden bepaalde opera’s van Meyerbeer vaker opgevoerd dan later bepaalde van Verdi. Maar wie luistert er nu nog naar Meyerbeer ? Wie kent nog de verhalen van zijn opera’s en wie kent nog de muziek die ooit een immense invloed had op zijn illustere Franse, Duitse en Italiaanse opvolgers?

De gestage daling van de ooit  formidabele reputatie van Meyerbeer kan met deze originele Naxos cd opnieuw opgekrikt worden. Het collectief muzikaal geheugen kan er nl. door opgefrist worden. Want met deze bijzondere cd nodigt het Symfonie orkest van Barcelona en Catalonië o.l.v. de jonge Poolse dirigent Michał Nesterowicz, ons uit kennis te maken met balletmuziek uit een vijftal opera’s van de ooit meer dan legendarische Giacomo Meyerbeer. En welke! Alle vijf op libretti van Eugène Scribe, en alle immense kassuccessen en volbloed meezingers van weleer, ‘Les Huguenots’, ‘Robert le Diable’, ‘L’Étoile du Nord’, ‘Le Prophète’ en ‘L’Africaine’.

Even met zevenmijlslaarzen door zijn leven. Geboren in 1791 als Jakob Liebmann Meyer Beer, medeleerling van Carl Maria von Weber, gesteund door Rossini,  Generalmusikdirektor van de Pruisische koning  Friedrich Wilhelm IV, carrière gemaakt als immens populair operacomponist in Parijs en in Berlijn,  Scribe als vaste librettist, grote bezieler van de ‘Grand Opéra’, bewoonde o.a. een huis in Spa bij ons in België. Voilà. En dank zij Leo Riemens weten we dat bvb. zijn opera ‘Robert le Diable’ begin jaren ‘30 van de 19de eeuw op het repertoire stond van 77 theaters in tien verschillende landen en dat er in tien jaar tijd, enkel en alleen al in Parijs, zo maar eventjes 230 opvoeringen van die opera geweest zijn! Om u maar een idee te geven van wat Meyerbeers populariteit ooit moet zijn  geweest. Nou ja, ‘Faust’ van Gounod is op tien jaar tijd, tussen 1859 en 1869, wel 314 keer opgevoerd in Parijs!

Dansen

In ‘Les Huguenots’  (1836) is het onderwerp  het verhaal van de Bartholomeusnacht in Frankrijk. We schrijven 1572. Het verhaal speelt zich af in het milieu rond coloratuur sopraan Marguerite de Valois in het kasteel in Touraine en in het hôtel van de comte de Nevers in Parijs, in het kasteel van Chenonceau en in Le Pré-aux-Clercs aan de oevers van de Seine. In de balzaal van het l’Hôtel de Nesle wordt in het begin van de 4de akte, ter ere van Marguerite en Henri de Navarre  gedanst, en in de 2de akte krijgen we in de tuinen van Chenonceaux  een ballet van smakelijke, naakte, badende hofdames, bespied door de page van de koningin, Urbain.  Heerlijk. In de 3de akte dansen geile, hete zigeuners en zigeunerinnen de hier opgenomen ‘Danse bohemienne’ als divertissement. Begin jaren ’50 zong onze eigenste Huberte Vecray in Gent nog de rol van Marguerite en we herinneren ons misschien nog onze Frans Gijsen als de hugenootse edelman Raoul de Nangis in Antwerpen. Sutherland zong de rol van Marguerite in ‘69.

… en schaatsen

Le Prophète (1849) speelt zich af in het 16de eeuwse Dordrecht, Leiden en Münster. De opera gaat over de opstand van Wederdopers, geleid door Jan (Jean) van Leyden. In de 3de akte wordt in het kamp van de Wederdopers op het ijs geschaatst.

 In ‘L’Étoile du Nord’, een herwerking van zijn Singspiel ‘Ein Feldlager in Schlesien’ over de liefde van tsaar Peter de Grote voor een eenvoudig boerinnetje, wordt er als ballet geschaatst op een bevroren meer, wellicht de oorsprong van de idee achter de wereldberoemde wals ‘Les Patineurs’ van Emil Waldteufel. Het ‘Ballet des Patineurs’ bestaat uit een Wals, Redowa, Quadrilles des patineurs en de Galop. Constant Lamberts ballet ‘The Skaters’ uit 1937 voor choreograaf Frederick Ashton was trouwens een arrangement van thema’s uit deze twee Meyerbeer opera’s, ‘Le Prophète’  en ‘L’Étoile du Nord’. Het ballet uit ‘L'Etoile du Nord’ bestaat uit een Wals, Chanson de cavalerie, het gebed en de Entr'acte tot de 3de Akte.

Exotisch en oriëntalistisch

 ‘L’Africaine’  was de laatste opera van Meyerbeer maar tevens één van de eerste exotische, oriëntalistische opera’s van de 19de eeuw. Meyerbeer  heeft trouwens de première in 1865 niet meer mogen meemaken. Hij componeerde deze exotische opera over Vasco da Gama, officier bij de Portugese vloot, die aan de Admiraliteit in Lissabon de Indische slavin Selica voorstelt, naar het voorbeeld van ‘Lalla Roukh’, de opera uit 1862 over de mooie Mogol prinses uit Samarkand  en Kashmir, van Félicien David. De 4de akte van ‘L’Africaine’ begint met een groot oriëntaals ballet op de ‘Marche indienne’. In de nabijheid van een hindoetempel wordt  de mooie koningin Selica door de opperpriester der brahmanen in haar land verwelkomd. Zalig.

Robert le Diable

In zijn opera ‘Robert le Diable’ uit 1831 (eerste samenwerking me Scribe) is het hoofdpersonage Robert, hertog van Normandië, vader van Willem de Veroveraar en stichter van de abdijen van Cerisy-la-Forêt van Montivilliers en Sainte-Trinité in Rouen. Als u zijn echt kasteel wil zien, moet u naar het Château de Moulineaux nabij Rouen.  Zeker eens doen. In deze opera die zich afspeelt in Palermo op Sicilië in de  13de eeuw (de echte Robert leefde begin 11de eeuw), krijgen we in de 2de scène van de 3de akte een geweldig, maar dan ook geweldig, aanstekelijk tafereel te zien.

In het klooster van Santa Rosalia, een Siciliaanse patroonheilige die als kluizenares in de grotten van Monte Pellegrino stierf, roept Bertram (de duivel) nl. de geesten op van veroordeelde nonnen. Nonnen die tijdens hun leven hun gelofte hebben verbroken.  Stel u voor! Volgens Goethe was Monte Pellegrino trouwens ‘das schönste Vorgebirge der Welt’ (dat kunnen we lezen in zijn ‘Italienische Reise’).

De stoute Bertram roept de gewezen nonnen op uit hun graf om Robert te verleiden en hem van zijn magische ciprestak te beroven. Geweldig, niet? Tijdens het volgend weerzinwekkende ballet van bleke, lelijke, afzichtelijke, dansende nonnen,  maar die naarmate ze dansen, almaar mooier worden tot ze uiteindelijk allen, betoverend mooie, bruin getaande zuiderse schoonheden zijn, breekt Robert de magische tak van de struik. Op het moment dat de nonnen hem de tak willen afnemen, gebruikt hij er de magische kracht van, wordt onzichtbaar en kan ontkomen.

Hij verdwijnt. Stel u voor, hij verdwijnt, die loopt weg! Ik had persoonlijk de tak aan de struik gelaten om nog een beetje te blijven… Deze grandioze scène loopt opvallend sterk vooruit  op ‘La danse macabre’ van Saint-Saëns en op de opera ‘Faust’ van Charles Gounod.  Dit befaamd  ‘Ballet des Nonnes’ bestaat uit ‘Les Feux Follets et Procession des nonnes’,  ‘Bacchanale’,  drie ‘Airs de Ballet’: ‘Séduction par l'ivresse’, ‘Séduction par le jeu’ en ‘Séduction par l'amour’ en een Finale.

Beste lezer, deze cd is een grandioze ontdekking die u niet aan u mag laten voorbij gaan en die voor de zoveelste keer nog maar eens aantoont dat er geen betoverender wereld bestaat dan deze van de opera. Prachtige verhalen, schitterende muziek. Niet uitstellen, ga meteen luisteren. Een gedroomd cadeau trouwens voor uw schoonmoeder. Heel, heel warm aanbevolen. 

Tags: BalletFrans repertoireGiacomo Meyerbeer (1791-1864)grand opéraMichał NesterowiczNaxosOperaRomantiek
Vorig artikel

Music for a king, the Winchester Troper

Volgend artikel

Hamlet

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt
Concerten

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

7 december 2023
Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Hart voor Ernani
Nieuws

Europese operaindustrie goed voor 10 miljard euro, ook OBV blijft groeien

26 oktober 2023
Volgend artikel
Peter W. Marx , Hamlet Handbuch

Hamlet

Le Concert Olympique

Twee tegenpolen ontmoeten elkaar

Pacifica Quartet

Marc-André Hamelin & Pacifica Quartet

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.