• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Puccini’s klinkende vanitas: Il trittico

door: Jessy Baeken
20 maart 2022
in Concerten, Recensies
Leestijd:6 minuten
A A
Puccini’s klinkende vanitas: Il trittico
(c) Matthias Baus

(c) Matthias Baus

Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Met Giacomo Puccini’s Il trittico brengt De Munt een drieluik over de geneugtes en de spanningen van het leven. De drie eenakter opera’s – Il tabarro, Suor Angelica en Gianni Schicchi -, zijn stuk voor stuk interessante tableaus. Il tabarro handelt over verboden passie, verlangens en pijn. Suor Angelica brengt het spirituele en het menselijk in confrontatie met elkaar. Gianni Schicchi is een Dantesk blijspel met hebzucht en liefde als centrale pijlers. Drie prachtige verhalen, gebracht door De Munt onder leiding van dirigent Alain Altinoglu.

Il tabarro, Suor Angelica en Gianni Schicchi

Vanitas betekent zoveel als “ijdelheid en leegheid”. Dit kijkt terug op de vergankelijkheid van het leven, iets wat een duidelijk rol speelt in het drieluik van Il trittico. Alle drie de stukken hebben een organisch verloop waarbij de protagonisten altijd een speelbal lijken van het noodlot. Puccini creëerde Il trittico in de periode van 1918 als een drieluik van verisme-opera’s. Verisme, oftewel de realistische opera waarbij klank en verhaal nauw bij de realiteit van het de tijd staat, gaat hand in hand met de menselijke, psychologische ondertonen van Puccini’s muzikaal werk. De drie werken zijn conflicten in spiritualiteit, liefde en psychologische machtspelletjes. De werkelijkheid achter drie zulke verhalen maakt van Il trittico ook een muzikaal spel waarbij de toeschouwer kan geraakt worden. Er spreekt niets zo luid als een verhaal gedrenkt in de realiteit van het leven. Puccini’s meesterwerk brengt drie zo’n taferelen.

“Ditemi voi, signori…”

Met deze woorden spreekt Gianni Schicchi, hier vertolkt door bas-bariton Péter Kálmán, het publiek aan als slotstuk van Il trittico. Er valt veel te zeggen over de uitvoering en regie van De Munt, want er was zo’n verscheidenheid tussen de tableaus dat het aanvoelde alsof men in een museum naar drie verschillende schilderijen stond te kijken. Het een schokkende pop-art (Il tabarro), het ander een religieus Memento mori-tafereel (Suor Angelica), en het ander een soort boerentafereel van Pieter Bruegel de Oude (Gianni Schicchi). Dit zijn maar snelle vergelijkingen, maar ik wil benadrukken hoe fascinerend en verscheiden deze muzikale eenakters gebracht werden. Tobias Kratzer (regie) en Rainer Sellmaier (decors en kostuums) hebben in het samenbrengen van de drie verhalen een Tour de Force geleverd.

(c) Matthias Baus

Il tabarro

Mensen die bekend zijn met de Amerikaanse stripauteur Frank Miller zullen direct de Sin City hints in het decor herkend hebben. Sterke contrasten in kleur, bloedrode letters, een dreigende leegte die het publiek achtervolgt, het was allemaal aanwezig. In dit deel was iedereen van de cast als een stripfiguur, vocaal lopend achter zijn of haar noodlot. De stemmen waren dus ook sterk en gewaagd. Om toch een kleine tip te geven: contralto Annunziata Vestri is interessant om in te gaten te houden als La Frugola. Haar interpretatie van het bizarre personage vocaal gaf een gevoel van onbehagen, maar tegelijkertijd van fascinatie. Als begin was Il tabarro een sterk startpunt.

Suor Angelica

Puccini’s favoriet deel van Il trittico vertelt het verhaal van een mysterieuze zuster. Tijdens de eenakter ontsluiert zich het noodlot achter Suor Angelica’s tragisch verleden. Voor deze productie heeft De Munt gewerkt met een combinatie van filmprojecties en de fysieke ontplooiingen op het podium. Een geslaagd idee, want de uitvoering van Suor Angelica vraagt vaak een zuiverhuid om de psychologische onderlaag bloot te kunnen leggen. Less is more is hier zeker van toepassing. De mezzosopraan Raehann Bryce-Davis, hier te zien als La Zia Principessa, brengt een enorm sterke vocale interpretatie. Het is heel gemakkelijk om een eenzijdige karikatuur te maken van de harteloze vrouw, maar in haar stem klinkt hier vooral de stem van traditie die Suor Angelica (sopraan Lianna Haroutounian) tot waanzin drijft.

(c) Matthias Baus

Gianni Schicchi

Het slotstuk van Il trittico is een blijspel, een moraal beeld van liefde en hebzucht. De Munt neemt hier het gewaagde besluit om het publiek ook te laten zetelen op het podium zelf. Welk effect dit heeft op de klankervaring laat ik in het midden, maar het is alvast een fascinerende kans voor een toeschouwer. Gianni Schicchi is duidelijk een ensemblestuk, met in het midden Puccini’s eigen versie van de geslepen, maar komische Falstaff: Gianni Schicchi (Kálmán). Wat vooral in deze productie werkt is hoe de stemmen bijna karikaturaal klinken, altijd op het scherp van de snede. Een keuze die past bij het uitvergrote beeld van deze eenakter. De slotwoorden, zoals eerder vermeld, zijn gericht aan het publiek: vertel nu maar wat er allemaal te zien is geweest, en wat waarheid is, wat verdiend is, of juist niet!

(c) Matthias Baus

Il trittico brengen in zijn geheel is voor elk operahuis een uitdaging. Het is oftewel een schot in de roos, of niet. De productie van De Munt heeft met zijn fascinerende keuzes en sterke stemmen iets neergezet dat nog lang zal nazinderen. Voor wie dit fascinerend nog niet heeft kunnen aanschouwen: zeker doen! Bravo De Munt!

WAT: Il trittico: Il tabarro, Suor Angelica & Gianni Schicchi (1918), Giacomo Puccini (1858-1924)

Waar:  De Munt

Wanneer:  15/03/2022

Tags: 20e-eeuwse muziekAlain AltinogluBenedetta TorreDe MuntGiacomo Puccini (1858-1924)Italiaans repertoireKaren VermeirenOperaTobias Kratzer
Vorig artikel

Classical Music for Ukraine

Volgend artikel

Nieuwe musical op het Donkmeer in Berlare

Jessy Baeken

Jessy Baeken

Jessy Baeken studeert musicologie en kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Zij heeft een achtergrond in klassieke zang en lyrische kunst bij verscheidene prominente operazangers (DKO en privé). Sinds vijfentwintig jaar is zij verbonden aan verscheidene zangkoren – zowel nationaal als internationaal. Jessy zet zich daarnaast in voor vertegenwoordiging en muziekfestivals. Als musicologe specialiseert zij in negentiende-eeuwse opera, muziekesthetica en -sociologie. Voor haar staat de relatie tussen geschiedenis, personagevorming en uitvoering centraal.

Ook interessant:

Ter info voor operaliefhebbers!
Nieuws

Ter info voor operaliefhebbers!

29 september 2023
Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Volgend artikel
Nieuwe musical op het Donkmeer in Berlare

Nieuwe musical op het Donkmeer in Berlare

OPERA2DAY gaat internationaal

OPERA2DAY gaat internationaal

Nieuwe releases April 2022

Nieuwe releases April 2022

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.