Pro Musica Lier, openingsconcert

Pro Musica Lier, openingsconcert met Euterpe Baroque Consort, gastheer Bert Kruismans

Auteur Hermine Couvreur

In het CC Vredeberg te Lier werd de vernieuwde start gegeven van het ooit succesvolle festival Pro Musica Lier. Het openingsconcert werd verzorgd door het Euterpe Baroque Consort onder leiding van Bart Rodyns. Het publiek leerde meteen meer over de ‘Ospedale della Pietà…

Het publiek werd zeer vriendelijk en ongedwongen verwelkomd door de organisatie. De aangename zelfs gezellige sfeer onder de concertbezoekers was er een van vertrouwen in wat we zouden te horen krijgen. De verwachting werd ruimschoots ingelost.

Het Euterpe Baroque Consort, in 2007 opgericht onder impuls van Bart Rodyns, bestaat uit een flexibel ensemble van musici die “op een historisch doorleefde manier boeiende barokmuziek vertolken”.

Gastheer Bert Kruismans plaatste een welkomstwoordje met gewaardeerde humor en gaf wat uitleg over de ‘Ospedale della pietà’.

Ospedali

De Ospedali waren liefdadigheidsinstellingen voor verweesde en te vondeling gelegde meisjes, meestal dochters van courtisanes die niet konden opgevoed worden in het milieu van de rijke minnaars. Het werden uiteindelijk luxueuze kloosterscholen waar muziekonderwijs een vooraanstaande plaats kreeg. Componisten als Legrenzi, Domenico Scarlatti, Caldara, Galuppi en Hasse waren aan Ospedali verbonden.

Toch leken deze instellingen soms meer op bordelen. Veel meisjes verbleven er onder dwang en minnaars hadden vrije toegang. Zo had de Ospedale della Pietà waar Vivaldi 30 jaar zou werken, met onderbrekingen, een zeer slechte reputatie.

Barok in Venetië

Euterpe Baroque Consort met Bart Rodyns aan de klavecimbel met de rug naar het publiek en de strijkers er rond staande, startte met Concerto Ripieno in C van Antonio Vivaldi. gespeeld op 2 violen, een altviool, cello, contrabas en de iets te zachte klavecimbel. Met gevoel gespeeld, zeer soepel en sterk.

Bij de Sonate 3 in a (RV44) van Vivaldi, kwam de klavecimbel, in samenspel met enkel de cello, veel beter tot zijn recht. Zeer mooi.

Bij de daaropvolgende stukken, eveneens van Vivaldi en een van Antonio Caldara nl. Triosonate in e, opus 1 n° 5, viel het mij op dat hoe minder instrumenten speelden, hoe intenser haast het samenspelen verliep met als mooiste hoogtepunt de Sonate 6 in A (RV758) voor viool en basso-continuo, hier gespeeld op klavecimbel en viool. Het werd een diepgaande dialoog, een plezier voor het oor en… het oog.

Een concert van een duidelijk hoog niveau, een mooi avondje barok, zo omschrijven we deze niet gemiste heropstart van Pro Musica Lier. Goed begonnen is half gewonnen.


  • WAT: Openingsconcert Pro Musica Lier, Ospedale della Pietà
  • WIE: Euterpe Baroque Consort, o.l.v. Bart Rodyns (klavecimbel), Maia Silberstein (viool, Martine Beernaerts (viool), Katrin Smedts (altviool), Tine Van Parys (cello), Lode Leire (contrabas)
  • WANNEER: 30 augustus 2014
  • WAAR: CC Vredeberg Lier

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: